Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jerebu: Ketampakan rendah di Selat Melaka
Diterbitkan:  Jul 23, 2014 8:44 AM
Dikemaskini: 12:51 AM

Ketampakan rendah kurang daripada lima kilometer di sekitar perairan Selat Melaka utara berlaku disebabkan jerebu yang dijangka berterusan sehingga esok.

    

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataan hari ini berkata keadaan itu berbahaya kepada kapal yang tidak mempunyai navigasi pelayaran.

    

Selain itu, angin kencang dan laut bergelora ekoran Taufan Matmo yang dikesan di 1,960 kilometer ke timur laut Kudat, Sabah pada pukul 5 pagi tadi.

    

Taufan itu dikesan pada Latitud 24.2U dan Longitud 120.3T yang bergerak ke arah barat laut dari kawasan itu dengan anggaran kelajuan 25 kilometer sejam.

    

Sehubungan itu, keadaan angin kencang barat daya dengan kelajuan 40 hingga 50 kilometer sejam dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter yang sedang berlaku di kawasan perairan Perlis, Kedah dan Kudat di Sabah, Palawan, Reef North, Condore dan Layang-layang, dijangka berterusan sehingga esok.

    

Keadaan itu berbahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi dan sukan laut.

Sementara itu, Jabatan Meteorologi juga mengeluarkan amaran angin kencang dan laut bergelora berikutan Taufan Matmo yang dikesan kira-kira 1,908 kilometer ke timur laut Kudat, Sabah pada pukul 2 pagi tadi.

    

Taufan itu dikesan pada Latitud 23.6U dan Longitud 120.9T yang bergerak ke arah barat laut dari kawasan berkenaan dengan anggaran kelajuan 20 kilometer (km) sejam.

- Bernama

  

Lihat Komen
ADS