Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Sukan Komanwel peringati mangsa nahas MH17
Diterbitkan:  Jul 24, 2014 9:00 AM
Dikemaskini: 9:24 AM

Majlis pembukaan rasmi Sukan Komanwel edisi ke-20 diadakan dengan penuh gemilang di Taman Celtic, pada Rabu yang turut dihadiri 40,000 penonton.

    

Para penonton mula membanjiri Stadium Celtic seawal pukul 5 petang waktu tempatan (12 tengah malam Waktu Malaysia).

    

Ratu Elizabeth II merasmikan majlis pembukaan sukan itu dan membaca mesej yang tersimpan di dalam baton Queen yang telah diarakan di 70 negara Komanwel, sejak sembilan bulan lepas.

    

Ratu Elizabeth II dalam ucapan baginda menggesa mereka yang hadir untuk "bersatu" dalam waktu yang sukar dan bertafakur selama seminit bagi memperingati mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH17.

Untuk rekod, 82 daripada 298 penumpang dan kru yang terkorban dalam insiden itu adalah dari negara Komanwel.

    

Pembawa bendera kontinjen Malaysia, Fatehah Mustafa, menaikkan Jalur Gemilang separuh tiang manakala anggota kontinjen memakai lilitan lengan hitam di tangan kiri.

    

Tujuh atlet - Ju Pha Som Net (berbasikal), Surizan Awang Noh dan Fatin  Syafiqah Mohd Sukri (hoki wanita), Nur Fidrah Noh dan Fairoz Abd Jabal (lawn bowls) dan Farizal Ismail (ragbi) dan dua pegawai, pengurus pasukan ragbi  Mohamad Fahmy Abdul Jalil dan atase media Malaysia Fahmi Omar berpakaian seragam kru kabin MAS sebagai penghormatan kepada mangsa-mangsa nahas.

    

Anggota kontinjen lain berpakaian baru "Wira Malaysia', baju kurung dan selendang bagi atlet wanita dan Baju Melayu berserta samping bagi atlet lelaki yang direka pereka fesyen terkenal Malaysia, Melinda Looi.

    

Untuk edisi kali, kontinjen Malaysia terdiri daripada 269 atlet dan pegawai.

    

Daripada sejumlah 179 atlet, 135 merupakan atlet elit, lima atlet sokongan,  30 atlet bukan program Majlis Sukan Negara dan sembilan atlet Paralimpik.

    

Kejohanan selama 11 hari itu akan mempertandingkan 17 acara sukan membabitkan lebih 6,000 atlet dari 71 negara sekali gus menjadikan acara sukan terbesar yang pernah dianjurkan Scotland.

    

Scotland sebelum ini menjadi tuan rumah Sukan Komanwel pada tahun 1970 dan 1986 di Edinburgh.

    

- Bernama

Lihat Komen
ADS