Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Kira-kira 9,000 wanita dilaporkan dikasari setiap tahun dan jumlah itu semakin meningkat, kata NGO hak wanita Persatuan Bertindak Semua Wanita (AWAM).

Satu kempen “Larian dan Berjalan Reben Putih” diadakan pada tahun ini untuk menyebarkan kesedaran dan cara bagaimana berhadapan konflik keganasan.

Kempen yang bertema “Hentikan Keganasan, Pecahkan Kebuntuan”, itu juga menambah acara tambahan yang akan menyaksikan golongan lelaki akan berjalan menggunakan kasut bertumit tinggi.

Program itu dinamakan “Men in Heels: Walk mile in her shoes”.

“Acara ini memberi peluang kepada lelaki merasa bagaimana berada di tempat wanita, menekankan perjalanan hidup sebagai wanita dan terlibat dengan isu keganasan terhadap wanita dan gadis,” kata ketua kempen Reben Putih, Judith Loh-Koh dalam sidang media hari ini.

Beliau turut berkata, acara lelaki berjalan menggunakan kasut tumit tinggi bukan satu pertunjukan, sebaliknya penegasan tentang peranan lelaki dalam menghentikan keganasan terhadap wanita.

“Lelaki yang menyertai kempen tersebut boleh memakai kasut tumit tinggi atau berjalan dengan kasut itu sejauh 100 meter,” katanya.

Tambah beliau lagi, acara jalan kaki itu akan berlangsung sebelum kempen Reben Putih bermula.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS