Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengutuk mereka yang melabel rakyat Malaysia lain sebagai "pendatang" dan berkata kenyataan sebegitu dihukum berat di negara lain.

Anwar menceritakan kisah seorang senator di Amerika Syarikat yang dipaksa untuk meletakkan jawatan kerana mempersoalkan kedudukan rakyat Amerika keturunan Afrika.

"Ini masa untuk kita memandang ke hadapan dan memberi ruang kepada anak-anak kita untuk merasa mereka benar-benar merasa sebagai sebahagian negara ini, untuk dihormati, dan tidak dipersoalkan kerana ia melukakan perasaan orang lain.

"Ini masalahnya, mengapa bawa isu pendatang? Apa isunya?" kata Anwar ketika ditemui wartawan di majlis rumah terbuka Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang P Ramasamy hari ini.

Anwar turut mendesak Putrajaya untuk lebih tegas dan tidak hanya bercakap mengenai kepelbagaian kaum dan menolak ekstrimisme tetapi tidak bertindak ke atas mereka yang berbuat demikian.

Beliau berkata para ektrimis itu, sebenarnya menyokong kerajaan.

Sabtu lalu, seorang perwakilan Gerakan dalam mesyuarat agung tahunannya mengingatkan pemimpin Umno untuk tidak menggunakan kenyataan “pendatang” kepada bangsa lain.

Ini kerana, kata perwakilan Johor Tan Lai Soon ( atas ), orang Melayu juga sebenarnya pendatang di negara ini.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS