Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pemimpin Pakatan Rakyat hadir memberi sokongan padu malam tadi ketika Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi "ucapan selamat tinggal" dalam berdepan dengan kemungkinan menjalani hukuman penjara lima tahun bagi sabitan kes liwat II.

 

Walaupun dalam keadaan hujan renyai, kira-kira 2,000 penyokong Anwar menunggu mendengar ucapan 'selamat tinggal' beliau kepada pengundi di Permatang Pauh sekiranya beliau gagal membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang menjatuhkan hukuman penjara ke atasnya bagi tuduhan tersebut.

Rayuannya terhadap hukuman penjara lima tahun itu akan didengar pada 28 dan 29 Oktober ini di Mahkamah Persekutuan di Putrajaya.

 

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, berkata perhimpunan itu adalah untuk memberitahu Anwar bahawa DAP akan meneruskan perjuangan untuk keadilan "tidak kira apa yang akan berlaku" minggu depan.

 

Lim berkata mereka akan bersama Anwar sama ada beliau bebas atau berada dalam penjara.

"Perjuangan ini akan membawa kita ke Putrajaya," kata Lim dalam ucapannya di perhimpunan itu di Seberang Jaya malam tadi.

 

Lim berkata, jika Anwar gagal dalam rayuannya di Mahkamah Persekutuan, penduduk Pulau Pinang mahu Anwar tahu bahawa mereka akan menunggu kepulangannya.

Dengan gelombang baru reformasi berikut hukuman penjara ke atas Anwar, Lim berkata, Pakatan akan menawan Putrajaya dan Anwar akan keluar lebih awal dari penjara.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pula kata beliau mempunyai firasat bahawa Anwar tidak akan ke penjara kali ini.

 

Katanya, walau apa pun nasib Anwar, Pakatan akan terus bekerja keras untuk membawa pembaharuan kepada politik Malaysia.

 

PAS Parit Buntar MP Mujahid Yusof Rawa pula berkata,

Pakatan akan menghadapi semua cabaran dengan tenang kerana apa yang lebih penting ialah kematangan gabungan itu dalam menyelesaikan isu-isu yang mengancam untuk memecahbelahkannya.

Perhimpunan tersebut berlangsung selama tiga jam hingga lewat malam.

PKR sebelum itu, memulakan kempen solidiriti bersama Anwar di seluruh negara dan kemuncaknya ialah perhimpunan besar-besaran di mahkamah Putrajaya pada 28 dan 29 Oktober ini.

[Baca berita penuh/asal]

Lihat Komen
ADS