Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata kerajaan sudahpun menjalankan usaha untuk menangani kebanyakan daripada tuntutan yang dikemukakan oleh persatuan artis.

Katanya, ia termasuk tuntutan untuk agihan slot siaran rancangan TV lebih adil yang disuarakan oleh Switch Off '14.

“Banyak perkara seperti itu sudah diusahakan,” katanya yang menambah ia termasuk usaha menubuhkan pusat sehenti untuk pengusaha rancangan TV.

Bagaimanapun, kerajaan tertarik dengan cadangan agar kerajaan menggubal akta baru untuk menyelia industri berkenaan, katanya.

"Saya akan minta Finas berunding untuk minta mereka (penganjur kempen Switch Off '14) hantar apakah cadangan atau disebutkan sebagai deraf rang undang-undang yang dimaksudkan dengan Akta Industri Kreatif.

"Saya akan bincang dengan Finas. Sebab sekarang ada Akta Finas dan akta berkaitan penyiaran.

"Kalau perlu ada akta baru, kita perlu tengok apa akta baru yang dicadangkan dan yang dimaksudkan," katanya.

Kenyataan Shabery itu timbul menjawab tuntutan Switch Off '14 Rancangan Tergendala yang mendapat sokongan lebih 3,000 anggota persatuan artis dan industri kreatif tanah air.

Switch Off '14  memulakan kempen boikot tersebut dengan menutup televisyen selama tiga jam pada 11 November lalu.

Gabungan persatuan itu turut menuntut kadar bayaran lebih tinggi bagi isi kandungan di stesen televisyen tempatan  dan juga penekanan kepada program dengan kandungan tempatan,

Lihat Komen
ADS