Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sekumpulan kira-kira 20 orang pekerja Bernama TV (BTV) kini terpaksa mengambil cuti kecemasan kerana masih belum dibayar gaji oleh majikan mereka sejak lebih sebulan lalu.

Seorang daripada kakitangan tersebut, yang enggan dinamakan berkata beliau terpaksa mengambil cuti sejak Isnin lalu kerana tidak mampu menanggung kos untuk ke tempat kerja.

Pembayaran gaji terakhir yang diterima adalah pada 20 Oktober dan mereka masih belum menerima bayaran gaji untuk bulan November.

"Duit untuk anak bini dan keperluan ada, (tetapi tiada wang untuk) pergi kerja," kata seorang kakitangan yang tidak mahu nama beliau disiarkan kepada Malaysiakini.

Kakitangan terlibat termasuk para wartawan, penolong penerbit, dan pekerja studio BTV, yang masih tertanya-tanya mengenai tarikh sebenar pembayaran gaji mereka.

"Mula-mula janji minggu ini, lepas itu dengar minggu depan," kata seorang lagi kakitangan yang terjejas.

Sementara itu, pihak pengurusan BTV mengakui bahawa berlaku “kelewatan” dalam pembayaran gaji dan berjanji untuk menyelesaikannya secepat mungkin.

"Kami dah masukkan bayaran pendahuluan, dan gaji penuh akan dimasukkan minggu depan," kata ketua pengarang Bernama, Datuk Zulkefli Salleh.

Namun, sumber di BTV menyatakan bahawa bayaran wang pendahuluan itu hanya diterima oleh segelintir kakitangan terlibat.

Sebahagian besar daripada 180 pekerja BTV merupakan kakitangan entiti swasta Bernama TV Synergy Sdn Bhd yang merupakan pemilik stesen TV itu.

Selebihnya, seramai 25 orang merupakan penjawat awam bawah agensi berita Bernama yang memiliki kepentingan 33 peratus dalam BTV dan telah menerima bayaran gaji.

Langgar Akta Kerja?

Sekiranya benar bayaran gaji itu dibuat pada Isnin depan, ia merupakan hari ke-49 sejak bayaran gaji terakhir.  Lazimnya sebelum ini, mereka menerima bayaran gaji mereka pada setiap 27 haribulan

Para kakitangan berkenaan turut mempersoalkan bahawa tindakan itu mungkin melanggar undang-undang buruh negara ini.

Seksyen 19 (1) Akta Kerja 1955 menetapkan bahawa majikan mesti membayar gaji pekerja tidak lewat dari hari ketujuh selepas tempoh pembayaran gaji.

Akta itu menyatakan tempoh gaji mestilah tidak melebihi satu bulan.

Namun, akta yang sama membenarkan majikan untuk memohon Ketua Pengarah Jabatan Buruh untuk memanjangkan tempoh gaji tersebut.

Bukan kali pertama

Ini bukan kali pertama pekerja BTV mendakwa gaji mereka lewat.

Mereka mendakwa tidak menerima gaji tepat pada waktunya pada bulan Julai, Ogos, dan September.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dalam kenyataannya pada Oktober lalu berjanji untuk selesaikan masalah ini sebelum akhir tahun.

Kata beliau, masalah gaji BTV berpunca dari sikap tidak ambil kisah pemegang saham swasta stesen itu, dan juga kekurangan iklan akibat kekurangan penonton.

Beliau merancang untuk memulihkan keadaan, dengan menukar format siaran BTV kepada stesen berita Bahasa Inggeris sepenuhnya tahun hadapan.

Bulan lepas, timbalan beliau, Datuk Jailani Johari, mengumumkan di parlimen bahawa kerajaan akan menyalurkan RM20 juta untuk naiktaraf teknikal stesen itu.

Lihat Komen
ADS