Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Setiausaha Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Raduan Che Rose berkata, sikap warga Malaysia yang malas menyebabkan banyak peluang ekonomi kini direbut warga asing.

“Orang kita malas, orang kita tidak ambil peluang,” katanya dalam sidang media di persidangaan “Dilema Negara: Isu Cabaran Pekerja Asing di Malaysia”.

“Kalau kita mengadu kita tidak ada peluang, tetapi kenapa mereka (warga asing) boleh rebut peluang ini.”

Beliau turut menegaskan pekerja warga asing bijak mengatur strategi pekerjaan dengan bermula dari bawah sehingga boleh menjadi seorang pengusaha yang berjaya.

“Mereka (warga asing) mencari (pekerjaan). Mula-mula mereka  (jadi) pekerja, contohnya dalam sektor pembinaan. Mula-mula mereka bekerja kemudian jadi tauke.

“Kebanyakan, (amalan) biasa sekarang ni, bila nak buat rumah, kita berhubung dengan orang luar yang sepatutnya tidak boleh,” katanya.

Tiada angka jelas

Mengakui Malaysia memerlukan ramai tenaga asing, Raduan menegaskan golongan itu tidak harus dibiarkan mengambil alih ekonomi negara ini.

“Walaupun kita memerlukan tenaga kerja, tetapi (harus) yang benar-benar diperlukan, tidak sehingga mereka mengambil alih peluang-peluang ekonomi yang sepatutnya ada dalam negara.

“Jika pergi ke Cameron Highlands (misalnya) mereka boleh bercucuk tanam, itu sangat pelik.

“Sehingga ke pasar malam, ke kedai, mereka adalah pemilik perniagaan, itu tidak berlaku di mana-mana negara,” katanya.

Menurut Raduan lagi, sehingga kini tiada jumlah yang jelas berapa ramai warga asing di negara ini ekoran kemasukan tanpa dokumen sah.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS