Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Langkah Kelantan mahu mengadakan sidang khas Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 29 Disember ini bagi membuka laluan pelaksanaan hudud sekali lagi meletakkan hubungan DAP dan PAS dalam suasana tidak menentu.

DAP, yang mengkritik agenda hudud PAS dalam persidangan tahunnya semalam, hari ini mengingatkan terus PAS supaya memenuhi rangka kerja dasar Pakatan Rakyat selagi berada dalam Pakatan Rakyat.

"Sekiranya mereka meneruskan untuk melaksanakannya, kita mesti membantahnya secara jelas, bukan sahaja pendirian secara individu tetapi juga melalui pendirian parti," katanya MP Puchong Gobind Singh Deo ( kanan ).

Bapanya, mendiang Karpal Singh dan bekas Pengerusi DAP adalah antara pemimpin yang keras mengkritik matlamat teokrasi PAS.

Sementara itu, Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke berkata langkah PAS itu "jelas" tidak menepati kehendak pakatan pembangkang itu.

Bagaimanapun, PAS pula terus mempertahankan langkah itu berdasarkan prinsip demokrasi.

"Ini negara demokrasi. Biarkan ia melalui proses demokrasi.

"Kamu tidak boleh bercakap (guna) demokrasi, kemudian menghalang rakyat mengikutinya melalui proses demokrasi," kata Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar ( kiri ).

Sementara Ketua Pemuda PAS Shaizan Kaiat berkata DAP perlu menghentikan mengulas hukum hudud secara terbuka, sebaliknya memfokuskan usaha memperkukuhkan Pakatan Rakyat.

"PAS dan DAP setuju untuk tidak bersetuju mengenai isu ini. Mencetuskan polemik secara terbuka mengenai isu ini boleh menyebabkan prejudis dan memberi kesan pada keyakinan rakyat," katanya.

Beliau juga berkata BN dan Umno akan menggunakan isu ini untuk menjatuhkan Pakatan.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS