Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kay Kim: Polis khidmat untuk raja, bukan Inggeris
Diterbitkan:  Mar 27, 2015 8:29 PM
Dikemaskini: 12:33 PM

Pakar sejarah profesor emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim memberitahu Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini bahawa ketika serangan komunis di Bukit Kepong, polis berkhidmat untuk Raja-raja dan bukannya di bawah

British.

Khoo, yang merupakan pakar sejarah Malaysia, berkata walaupun pentadbiran Tanah Melayu di bawah British ketika serangan pada tahun 1950 itu, tetapi pemerintahan adalah di bawah Raja-raja.

Beliau berkata pihak British telah menandatangani perjanjian dengan Raja-raja bahawa Tanah Melayu hanya dinaungi British, bukan dijajah dan pemerintahan itu masih kekal kepada Raja.

"Sejarah merupakan sesuatu yang dapat diuji dan kesimpulan sejarah mestilah tepat.

"Ahli-ahli sejarah tidak dibenar membuat penghakiman dari sudut moral," katanya ketika memberi keterangan di hadapan Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi pada perbicaraan kes Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang didakwa memfitnah anggota keselamatan Bukit Kepong dalam ceramah di Tasek Gelugor pada Ogos 2011.

Khoo (kiri) berkata demikian ketika menjawab soalan peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili Mohamad Sabu.

Khoo berkata tidak dinafikan dan secara praktik bahawa polis pada ketika itu di bawah pentadbiran British tetapi Raja-raja masih mempunyai kuasa mutlak.

Meor Sulaiman kemudian menetapkan 27 April untuk serahan nota bertulis dan membenarkan jaminan tertuduh dilanjutkan.

Pendakwaan dikendalikan timbalan pendakwa raya Datuk Razali Che Ani dan Yusaini Amir Abdul Karim.

Mohamad, yang juga dikenali sebagai Mat Sabu, 59, didakwa memfitnah anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan pengganas komunis di balai polis Bukit Kepong, Muar pada 23 Feb 1950 dengan membuat tohmahan yang boleh merosakkan nama baik mereka.

Beliau didakwa melakukan perbuatan itu dalam ceramahnya di Pusat Asuhan Tadika Islam (Pasti) Al Fahmi, Markas Tarbiyah PAS Padang Menora, Tasek Gelugor pada 21 Ogos 2011.

Tertuduh juga menghadapi pertuduhan pilihan iaitu memfitnah tiga anggota polis iaitu konstabel marin Abu Bakar Daud, konstabel Jaafar Hassan dan Yusoff Rono serta anggota keluarga mereka pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Mat Sabu didakwa mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS