Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

ANALISIS Pilihan raya kecil Permatang Pauh dan Rompan - masing-masing merupakan kubu kuat PKR dan Umno -  pada mulanya dijangka mungkin tidak begitu menarik.

 

Tetapi kini ia dilihat berkemungkinan boleh bertukar menjadi medan perang proksi antara bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

 

Penyokong Najib tampil secara terbuka menyuarakan kesetiaan mereka terhadap kepimpinannya dalam mendepani kritikan Mahathir - daripada isu beban hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hingga kepada isu motif di sebalik pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

 

Bagaimanapun, sekutu Mahathir - Tun Daim Zainuddin - berpandangan sokongan itu mungkin 'dibuat-buat' kerana katanya, memang perkara biasa bagi ahli Umno menyatakan sokongan terbuka kepada presiden mereka.

 

Dengan itu, pilihan raya kecil Parlimen Rompin dilihat akan menjadi kayu pengukur bagaimana tulennya sokongan untuk Najib itu.

 

Kerusi itu kosong selepas Datuk Jamaluddin - yang merupakan orang kuat Najib yang mewakili kawasan itu selama 25 tahun - terkorban dalam nahas helikopter awal bulan ini.

 

Walaupun berdepan dengan sentimen anti-establishment dalam pilihan raya umum lepas, namun Jamaluddin berjaya meningkatkan majoriti kemenangannya daripada 10,679 undi kepada 15,114 undi, di kawasan yang terletak bersebelahan dengan kawasan Parlimen Najib - Pekan.

 

Kritikan Mahathir boleh menjadi 'peluru' untuk PAS yang akan bertanding dalam pilihan raya kecil itu.

 

Walaupun Umno dijangka mengekalkan kerusi tersebut, yang terletak di negeri kelahiran Najib, tetapi kemerosotan majoritinya, akan memboleh Mahathir menguatkan lagi  dakwaannya bahawa kritikannya turut dikongsi rakyat.

 

Sekiranya Umno berjaya meningkatkan lagi jumlah majoritinya di Rompin, ia akan menjadi satu tamparan kepada Mahathir dan sebaliknya menunjukkan sokongan kepada Umno di bawah pimpinan Najib tetap utuh, walaupun di sebalik amaran Mahathir bahawa Umno akan kalah dalam pilihan raya umum akan datang.

Cubaan untuk memalukan Dr M

 

Penyokong Najib juga boleh mengambil kesempatan daripada pilihan raya kecil Parlimen Pauh Permatang di Pulau Pinang dengan memaksa anak Mahathir - Mukhriz - yang merupakan menteri besar Kedah -  untuk berkempen di sana dan secara terbuka menyokong Najib.

 

Malah sekarang pun, penyokong setia Najib telah secara terbuka mendesak Mukhriz supaya mengisytiharkan sokongan kepada presiden Umno itu atau meletak jawatan menteri besar.

 

Kerusi Parlimen Permatang Pauh  kosong ekoran pemanjaraan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim. Umno, yang akan bertanding kerusi itu, juga akan mahu mengambil kesempatan daripada kemelut yang melanda Pakatan Rakyat.

 

Bagaimanapun, Umno mungkin terpaksa berdepan dengan tugas menangkis kritikan Mahathir itu kerana PKR sudah pasti akan mengeksploitasi situasi dalam kempen pilihan raya kecil tersebut.

 

Walaupun kedua-dua pilihan raya kecil itu akan menjadi medan pertarungan antara BN dan Pakatan, namun pakatan pembangkang yang kini dalam keadaan kucar-kacir, merupakan ancaman yang lebih kecil kepada Najib, berbanding dengan Mahathir.

 

Di sebalik kempen pilihan raya kecil itu, Najib dan Mahathir tentunya akan mahu mengukuhkan lagi kedudukan mereka untuk berdepan dengan pertempuran sebenar yang bakal mendatang.

 

[Baca berita penuh/asal]

Lihat Komen
ADS