Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menerima keuntungan kasar RM1 juta hasil premium daripada hak yang diberikan kepada Yayasan Patriot Negara Malaysia (YPN) melelong nombor plat istimewa "Patriot".

Ia adalah sebahagian kecil daripada pungutan kasar yang dianggarkan sebanyak RM10 juta diperoleh YPN melalui jualan 9,999 nombor plat istimewa itu.

Perkara itu diakui oleh Presiden Yayasan Patriot Negara Malaysia(YPN) Datuk Nadzim Johan kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini.

JPJ tidak akan rugi apa-apa, kata Nadzim, sebaliknya membuat keuntungan walaupun YPN gagal menjual nombor plat berkenaan.

Beliau berkata projek itu dianugerahkan kepada JPJ melalui rundingan langsung ketika Datuk Seri Hishammuddin Hussein menjadi menteri pengangkutan sebelum ini.

Presiden YPN Brigadier General Datuk Husainay Hashim pula berkata tidak pernah mengeksploitasi perhubungannya untuk mendapatkan projek daripada bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Husainay sebelum ini bertugas sebagai setiausaha kerja Umno.

Beliau menegaskan tiada apa-apa untuk disembunyikan dan mengalu-alukan perkara sama diajukan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri.

[Baca berita asal]


NOTA EDITOR: Versi terdahulu berita ini secara tidak sengaja melaporkan JPJ menerima bayaran daripada YPN selepas lelongan berakhir. Kami ingin menjelaskan bahawa YPN menjelaskan mereka membayar premium RM1 juta untuk hak menjual nombor plat berkenaan. Kekeliruan itu tidak disengajakan.

Lihat Komen
ADS