Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kecacatan daftar pengundi masih parah di Sabah
Diterbitkan:  Jul 1, 2015 8:34 PM
Dikemaskini: 12:39 PM

Badan pemantau pilihan raya, BERSIH 2.0 dan Malaysian Electoral Roll Analysis Project (Merap) mengesan beberapa kecacatan pada daftar pengundi di Sabah seperti disahkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang menyelidik mengenai pendatang tanpa izin di negeri itu.

Sebagai contoh, kata pegawai komunikasi BERSIH 2.0, Izmil Amri Ismail, membabitkan nombor kad pengenalan dan kad pengenalan meragukan seperti diperakui RCI.

“Ada kes di Sandakan membabitkan seseorang bernama Mainah Takait yang didaftarkan dua kali menggunakan alamat sama tetapi nombor kad pengenalan berbeza," katanya.

Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini, laporan RCI setebal 306 muka surat itu menyatakan "ada bukti mencukupi menunjukkan penduduk bukan warganegara diberi kad pengenalan biru oleh sindiket haram atau individu tertentu yang mendaftar mereka menggunakan kad pengenalan palsu."

Justeru, katanya, BERSIH 2.0 menegaskan sekali lagi perlunya pihak berkuasa bertindak segera dan mengekang masalah itu seperti dinyatakan laporan RCI berkenaan.

Izmil berkata, Merap juga mengesan kecacatan dalam daftar pengundi Sabah apabila 80 peratus pengundi di daerah tertentu mengandungi penduduk daripada etnit Bugis, Bajau, Melayu dan Suluk ketika kumpulan majoriti di situ sepatutnya Kadazandusun.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS