Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Muhyiddin mahu Najib beri penjelasan
Diterbitkan:  Jul 4, 2015 5:00 PM
Dikemaskini: 9:29 AM

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta perdana menteri tampil membuat penjelasan terhadap dakwaan yang dikenakan terhadapnya oleh Wall Street Journal (WSJ) semalam.

Kata Muhyiddin, memandangkan dakwaan yang dibuat media itu bersifat peribadi ke atas Datuk Seri Najib Razak, perdana menteri perlu membuat penjelasan atau penafian meyakinkan.

"Sekiranya beliau yakin semua tuduhan itu adalah tidak benar dan fitnah semata-mata, maka adalah wajar beliau mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak-pihak yang membuat tuduhan demi membersihkan nama beliau dan mengembalikan kredibiliti kerajaan," katanya dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Semalam WSJ melaporkan berlaku perpindahan dana 1MDB bernilai hampir AS$700 ke akaun perseorangan yang menggunakan nama "Dato' Seri Mohd Najib Bin Hj Abd Razak".

Media mendakwa dana itu dipindahkan sejurus sebelum pilihan raya umum ke-13 berlangsung.

Najib sudah membuat kenyataan balas mengenainya lewat malam tadi.

Muhyiddin berkata, pihak berkuasa juga perlu menjalankan siasatan terhadap dakwaan dikenakan terhadap Najib.

Gesaan itu bermakna, jika pihak berkuasa membuka kertas siasatan, turut akan mungkin disoal siasat ialah Najib sendiri.

Kata Muhyiddin Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia , Bank Negara Malaysia, polis dan Jabatan Peguan Negara perlu bertindak segera menyiasat segala tuduhan yang dibuat terhadap Najib.

"Tuduhan ini amatlah berat kerana ia boleh menjejaskan kredibiliti dan integriti Datuk Seri Najib sebagai perdana menteri dan ketua kerajaan," katanya.

Sementara siasatan dijalankan, Muhyiddin menyeru semua pihak supaya bertenang.

"Saya pasti kebenaran akan muncul hasil siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa," katanya.

Lihat Komen
ADS