Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Kempen #AtTheEdge menuntut agar kerajaan Malaysia:

1. Menarik balik serta merta penggantungan The Edge Financial Weekly dan The Edge Financial Daily .

2. Menarik balik sekatan akses ke laman web pemberi maklumat Sarawak Report.

3. Menghormati hak rakyat Malaysia terhadap maklumat mengenai 1MDB.

Rakyat Malaysia mempunyai hak untuk mengetahui bagaimana 1MDB terbabit dengan hutang RM42 bilion, Kami juga mempunyai hak terhadap penjelasan tentang bagaimana RM2.67 bilion masuk ke dalam akaun bank Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak -  dari mana ia datang dari dan apa yang lakukannya dengan wang itu - isu-isu yang telah dibangkitkan secara terbuka dan yang masih tidak terjawab.

Menutup mulut The Edge dan menyekat akses ke Sarawak Report telah menghalang rakyat terhadap hak mereka untuk mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber dan merumuskan pendapat mereka mengenai soalan-soalan yang penting ini.

Jika anda mengambil berat untuk mendapatkan jawapan mengenai 1MDB, dan mempertanggungjawabkan kerajaan tentang bagaimana ia membelanjakan wang pembayar cukai, berikut adalah apa yang anda boleh lakukan:

1. Langgan edisi online The Edge

Dapatkan 10 orang untuk melanggan edisi online The Edge dengan bayaran tahunan hanya RM304. Pergi ke sini untuk melanggan.

2. Sebagai individu, pakai pakaian biru atau hitam pada setiap hari Isnin, mulai 27 Julai untuk membantah bagaimana kerajaan Malaysia menjejaskan hak kita terhadap maklumat mengenai perkara berkepentingan nasional.

3. Sertai kempen media sosial #AtTheEdge pada setiap hari Selasa.

Mulai hari Selasa, 28 Julai, banjiri media sosial antara jam 8.30 malam dan 10.30 malam dengan mesej yang dicadangkan di bawah:

"Rakyat Malaysia Menuntut: Bebas The Edge. Bebas Sarawak Report. Hormati Hak kebebasan Maklumat Isu # 1MDB. #AtTheEdge".

Lakukan pada setiap hari Selasa pada masa yang sama di Facebook, Twitter dan Instagram dan lain-lain untuk meningkatkan perhatian menjelang mesyuarat mingguan kabinet pada hari Rabu. Jangan lupa untuk tag Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan anggota kabinetnya.

4. Petugas media menunjukkan sokongan pada hari Rabu, 29 Julai.

Rakan-rakan wartawan yang ingin menyokong kempen ini, berikut adalah apa yang anda boleh lakukan. Berpakaian biru atau hitam dan bawa plakad dengan tuntutan-tuntutan tersebut di bilik berita anda, ambil foto, dan melaporkannya atau berkongsi di media sosial.

5. Tunjukkan solidariti anda di pejabat The Edge pejabat pada Jumaat, 31 Julai, pada jam 3 petang di Menara KLK, No 1 Jalan PJU 7/6, 47810 PJ, Selangor. Perhimpunan ini diterajui oleh Gabungan Untuk Kebebasan Akhbar yang terdiri daripada Gerakan Media Marah (Geramm), Institute of Journalist (IoJ), Reporters sans Frontières (RSF), Center for Independent Journalism (CIJ), and the Kelab Wartawan Asing Malaysia.

6. Pemilik Laman Web boleh menunjukkan sokongan mereka dengan menghitamkan 'landing page' mereka dan menggantikannya dengan mesej pop-up dengan tuntutan #AtTheEdge selama 24 jam pada 3 Ogos. Sila hubungi jika anda ingin mengambil bahagian.

7. Mengambil bahagian dalam perhimpunan pada hari Sabtu, 6 Ogos di Kuala Lumpur. Butirannya akan diumumkan kemudian oleh Gabungan Untuk Kebebasan Akhbar dan organisasi masyarakat sivil yang lain.

Jawatankausa penaja #AtTheEdge termasuk individu yang merupakan para wartawan dan editor, bekas wartawan arnd editor, dan individu yang bekerja untuk kebebasan akhbar dan kebebasan maklumat. Mereka terdiri daripada Alyaa Alhadjri, Chak Onn Lau, Fathi Aris Omar, Hazlan Zakaria, Jac SM Kee, Jacqueline Ann Surin, Maria Chin Abdullah, Masjaliza Hamzah dan Steven Gan.

[Baca berita penuh/asal]

 
 

Lihat Komen
ADS