Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KDN warta larangan penerbitan tiga buku
Diterbitkan:  Jul 30, 2015 8:00 AM
Dikemaskini: 3:13 AM

Kementerian Dalam Negeri (KDN) mewartakan Perintah Larangan terhadap pencetakan, penerbitan dan pengedaran dua buku berunsur keagamaan dan sebuah buku berunsur lucah yang boleh memudaratkan ketenteraman awam dan memudaratkan kemoralan, berkuatkuasa 23 Jun lepas.

Setiausaha Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN, Hashimah Nik Jaafar dalam satu kenyataan berkata kandungan buku itu didapati mengandungi unsur-unsur yang boleh merosakkan akidah masyarakat Islam, menyebarkan ajaran syiah dan berunsur lucah, di negara ini.

Dua buku agama yang berbahasa Indonesia itu bertajuk "Doa Jausyan Shaghir" yang terkandung (Doa Yastasir, Doa Simat, Doa Masylul, Doa Adilah, Ziarah Jami Al Kabir) diterbitkan oleh Zahra Publishing House, dan "Doa Nudbah, Doa Ahd, Doa Faraj (Keluasan), Doa Ziarah dan Doa untuk Kegaiban Imam Mahdi" juga diterbitkan oleh Zahra Publishing House.

Manakala, sebuah lagi buku novel berbahasa Mandarin "To Love Ru Darkness" terbitan Tongli Publishing Co. yang berunsur lucah.

Menurutnya, pewartaan Perintah Larangan itu adalah menurut Seksyen 7(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Menurut subseksyen 2 Seksyen 8 akta sama, mana-mana pihak yang mencetak, mengimport, menghasilkan, menghasilkan semula, menerbit, menjual, mengeluar, mengeliling, menawarkan untuk menjual, mengedar atau memiliki penerbitan adalah melakukan kesalahan.

"Jika sabit kesalahan boleh dikenakan tindakan penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS