Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kit Siang: Pakatan baru muncul tak lama lagi
Diterbitkan:  Aug 7, 2015 11:14 AM
Dikemaskini: 3:17 AM

Penasihat DAP Lim Kit Siang memberi gambaran bahawa satu gabungan baru parti pembangkang akan diwujudkan selepas Gerakan Harapan Baru didaftarkan secara rasmi sebagai parti politik.

Antara yang disebut-sebut sebagai nama gabungan baru itu ialah Pakatan Rakyat Perjuangan.

"Apabila satu parti politik baru muncul daripada Gerakan Harapan Baru (GHB) dalam masa beberapa minggu, satu Pakatan Rakyat baru – sama ada Pakatan Baru, Pakatan 2.0 atau apa juga nama – akan sedia untuk membawa obor bagi Malaysia Baru,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Lim, beliau diberitahu oleh pengerusi GHB bahawa penubuhan parti baru itu akan selesai dalam masa beberapa minggu lagi.

GHB dibentuk oleh kalangan pemimpin progresif PAS sebagai mukadimah bagi penubuhan parti politik baru selepas kumpulan itu disingkirkan dalam pemilihan parti.

Kumpulan konservatif dalam PAS pula pada bulan lalu memutuskan hubungan dengan DAP susulan kritikan ke atas isu kontroversi yang menjadi duri dalam daging sejak sekian lama.

Ia seterusnya menyebabkan Pakatan Rakyat berkubur.

Lim yang juga MP Gelang Patah berkata, gabungan baru itu akan membentuk jajaran baru dalam kuasa politik negara dan melahirkan gabungan politik baru yang akan menggantikan Pakatan Rakyat.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS