Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pakatan baru pembangkang 16 Sept?
Diterbitkan:  Aug 18, 2015 11:00 AM
Dikemaskini: 3:29 AM

Lim Kit Siang berharap satu gabungan baru pembangkang negara ini dapat sempena Hari Malaysia pada 16 September ini.

Pemimpin veteran DAP itu berkata, jika parti Islam baru dibentuk menjelang 31 Ogos nanti, pakatan baru pembangkang - yang belum ditentukan namanya - boleh ditubuhkan pada tarikh berkenaan.

"Saya harap ia akan menjadi titip penyatuan untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengambil kira faktor bangsa, agama atau wilayah demi perubahan penting politik bagi menyelamatkan negara daripada bencaa," katanya dalam ucapan di majlis forum anjuran DAP di Johor Bahru malam tadi.

Lim yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah berkata , pemimpin Gerakan Harapan Baru, Dr Dzulkefly Ahmad ( gambar ) pernah menyatakan parti baru Islam akan dibentuk sebelum Hari Kebangsaan Malaysia pada akhir bulan ini.

Bekas Setiausaha Agung DAP itu juga mengakui selepas tujuh tahun Pakatan Rakyat berkubur dan hanya sempat melalui satu pilihan raya umum, iaitu pada 2013.

Perkembangan itu, kata Lim, memusnahkan harapan semua rakyat Malaysia yang mempunyai harapan serta keyakinan tinggi terhadap Pakatan.

Namun di sebalik kesedihan itu, Lim berkata, 'kematian' Pakatan tidak dapat dielakkan apabila satu daripada tiga parti dalam gabungan berkenaan enggan mematuhi dasar bersama yang dipersetujui.

Malah, kata Lim, tanda masalah dalam Pakatan sudah dapat dilihat ketika pilihan raya umum ke-13 apabila Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membenarkan ahlinya bertanding di kerusi yang sudah ada calon pembangkang.

Tindakan Abdul Hadi menyebabkan berlaku pertembung lebih daripada dua penjuru dan menguntungkan Umno.

Lim berkata sudah ada tanda-tanda masalah dalam Pakatan ketika pilihan raya 2013 umum, apabila Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang merestui calon PAS yang membawa kepada pertandingan tiga penjuru di enam kerusi Dewan Undangan Negeri yang memberi menguntung calon-calon Umno di situ.

Mengimbas kembali, Lim berkata, ia mungkin menjadi satu rahmat bahawa Pakatan gagal memenangi majoriti kerusi Parlimen pada pilihan raya umum ke-13, kerana jika majoritinya tipis, maka nasib Pakatan akan terletak di tangan presiden PAS, yang menurutnya, tidak pernah menerima Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Pakatan Rakyat untuk menjadi perdana menteri Malaysia.

Jika Hadi tetap tidak menerima Anwar sebagai perdana menteri, kata Lim lagi, maka beliau juga boleh mengalih sokongan partinya di Parlimen kepada calon pilihan Umno, dan mewujudkan krisis utama yang pertama bagi Pakatan Rakyat.

"Kita mesti belajar daripada kesilapan-kesilapan ini dalam Pakatan dan memastikan bahawa Pakatan Rakyat baru yang akan ditubuhkan dengan pembentukan parti Islam yang baru pada Hari Merdeka, akan lebih bersatu padu dalam melaksanakan perubahan politik di Malaysia," katanya.

Dalam perkembangan lain, Lim menggesa lapan menteri dan dua timbalan menteri untuk mengisytiharkan sama ada mereka telah menerima sebahagian daripada dana RM2.6 bilion yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak diterima dalam akaun bank peribadinya untuk kempen mereka semasa PRU13.

"Sebelum mesyuarat kabinet esok, mereka perlu mengisytiharkan sama ada mereka telah menerima pembiayaan daripada RM2.6 bilion akaun peribadi Najib untuk kempen pilihan raya umum ke-13, dan jika ya, berapa banyak mereka masing-masing terima," katanya.

Lim menamakan menteri dan timbalan menteri seperti berikut:

1. Datuk Seri Hishammuddin Hussein - Menteri Pertahanan.

2. Datuk Azalina Othman - Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

3. Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah - Menteri Kewangan Kedua.

4. Datuk Seri Liow Tiong Lai - Menteri Pengangkutan.

5. Datuk Seri Anifah Aman - Menteri Luar.

6. Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob - Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah.

7. Datuk Ahmad Shabery Cheek - Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani

8. Datuk Mahdzir Khalid - Menteri Pendidikan

9. Datuk Tajuddin Abdul Rahman - Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani

10. Datuk Razali Ibrahim - Timbalan Menteri, Jabatan Perdana Menteri

Mengenai Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) Datuk Shahrir Samad yang mengesahkan dakwaan laman pemberi maklumat Sarawak Report bahawa beliau telah menerima RM1 juta daripada perdana menteri, Lim berkata pengesahan Shahrir itu yang merupakan satu pengiktirafan terhadap kredibiliti laporan laman web tersebut.

"Ia telah dituduh sebagai orang gila yang tidak bertanggungjawab dalam membuat tuduhan tidak berasas terhadap pemimpin Umno / Barisan Nasional, tetapi sehingga kini, tidak ada satu pun kes mana-mana Sarawak Report menghantar ditunjukkan adalah palsu atau tidak benar.

"Sekarang Shahrir mengakui menerima RM1 juta daripada akaun Najib RM2.6 bilion peribadi untuk 13 kempen pilihan raya umum, kini giliran Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ahmad Maslan, untuk mengesahkan sama ada beliau telah menerima RM2 juta daripada Najib , "kata Lim.

Semalam, portal BNBBC memetik Shahrir sebagai berkata bahawa menerima dana daripada presiden parti itu adalah perkara biasa.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS