Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pertahan Sosma, menteri ingatkan Dr M guna ISA
Diterbitkan:  Oct 12, 2015 4:43 PM
Dikemaskini: 8:46 AM

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Keruak mengingatkan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kepada penentangnya sebelum ini.

Kenyataan itu dibuat bagi menjawab kritikan Mahathir dan beberapa tokoh Umno, termasuk Tan Sri Muhyiddin Yassin, terhadap penggunaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) terhadap pengkritik dalam isu 1MDB.

Membandingkan dengan ISA, Salleh berkata Sosma yang menggantikannya membenarkan perbicaraan untuk mempertahankan diri dan akan dibebaskan jika tidak bersalah.

“Semasa Mahathir menjadi perdana menteri, dia gunakan ISA kepada penentang dan pengkritik kerajaan yan gmana tiada perbicaraan,” kata Salleh.

Pada 2011, katanya lagi, sepuluh penyokong bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, ditahan tanpa bicara atas dakwaan menjadi pengganas.

“Enam orang menjalani hukuman penjara dua tahun dan mahkamah kemudian memutuskan mereka bukan pengganas dan penahahan mereka tidak sah,” katanya di blog.

Mahathir dan musuh politiknya Tengku Razaleigh Hamzah hari ini mengambil langkah mengejutkan dengan membuat sidang media bersama bagi menyatakan rasa tidak senang dengan penangkapan bekas naib ketua Umno Batu Kawan.

Datuk Khairuddin Abu Hassan ditahan selepas membuat laporan kepada pihak penguatkuasaan di negara luar, termasuk Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat (AS) berhubung isu 1MDB. Peguamnya Mathias Chang turut ditangkap baru-baru ini.

Lebih mengejutkan, bekas perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas menteri Datuk Seri Shafie Apdal turut hadir.

Kedua-dua mereka digugurkan daripada kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Selain mereka, bekas menteri besar Kedah dan bekas menteri Tan Sri Sanusi Junid dan bekas presiden MCA Tan Sri Ong Tee Keat juga hadir.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS