Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
10 soalan bocor untuk presiden 1MDB
Diterbitkan:  Nov 3, 2015 12:00 PM
Dikemaskini: 4:06 AM

Pengkritik lantang 1MDB Tony Pua melantik dua anggota parlimen DAP untuk berunding dengan 1MDB bagi pihaknya berkaitan format dan butiran debat beliau dengan presiden syarikat itu Arul Kanda Kandasamy.

Pua, anggota parlimen Petaling Jaya Utara, memilih dua wakil rakyat parti itu, iaitu Teo Nie Ching (Kulai) dan Dr Ong Kian Ming (Serdang).

Sementara menunggu kesepakatan dalam hal itu, Pua sempat mengemukakan 10 soalan awal kepada Pua bagi membolehkan Arul bersedia lebih awal.

“Dengan ini, Arul tidak boleh buat-buat tidak tahu apa pura-pura tiada dokumen pada masa itu untuk menjawab soalan,” kata setiausaha publisiti DAP itu.

Soalan Pua itu antaranya:

(1) Kenapa Bank Negara tarik balik kebenaran untuk 1MDB untuk pindahkan lebih daripada AS$1.8 bilion ke luar negara?

Adakah kerana kebanyakan dana yang dipindahkan ke akaun tidak berkaitan usaha sama dengan Petrosaudi International Limited, yang didedah dalam minit mesyuarat bocor, adalah benar?

Berapa banyak pindahan ke akaun ini? Adakah akaun itu milik Good Star Limited dan siapa yang memiliki dan mengawal syarikat itu?

(2) Adakah benar 1MDB menandatangani perjanjian usaha sama dengan PetroSaudi secara tergesa-gesa, tanpa mendapat kelulusan diperlukan daripada lembangan pengarah pada masa itu?

[Baca lanjut]

Lihat Komen
ADS