Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Laporan: Menteri Saudi tak fikir RM2.6b tu sumbangan
Diterbitkan:  Feb 6, 2016 2:00 PM
Dikemaskini: 6:20 AM

Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir dilaporkan berkata beliau tidak fikir RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak adalah sumbangan politik atau ia berasal dari kerajaan Arab Saudi.

Sebaliknya, menteri itu dilaporkan berkata, wang itu adalah daripada "pelaburan" yang tidak dinyatakan.

Dalam satu laporannya semalam, The New York Times melaporkan Al Jubeir sebagai berkata beliau percaya ia (dari) warganegara persendiran Saudi, dan dana itu pergi kepada satu pelaburan di Malaysia.

Bagaimanapun, Al-Jubeir dilaporkan berkata beliau menerima pendapat Peguam Negara Malaysia bahawa tidak ada salah laku yang dilakukan.

Laporan itu juga memetik dua sumber berasingan yang tidak mahu dinamakan yang mengesahkan bahawa wang itu bukan sumbangan.

Menurutnya, mereka mendakwa wang itu, sebenarnya, sebahagian daripada satu "urusan perniagaan".

Menurut laporan itu lagi, seorang ahli keluarga diraja dan seorang sekutu keluarga itu - yang bercakap dengan syarat tidak mahu nama disiarkan - berkata wang itu datang dari seorang putera Saudi dan mengesahkan bahawa ia bukan sumbangan.

Manakala sekutu keluarga itu mempersoalkan jumlah yang dilaporkan, tetapi berkata dana itu adalah sebahagian daripada urusan perniagaan.

Dana RM2.6 bilion dalam akaun bank peribadi Najib didedahkan dalam satu laporan Wall Street Journal Julai tahun lepas, yang memetik kertas siasatan yang bocor.

Najib kemudian mendakwa wang itu merupakan sumbangan politik dari Timur Tengah.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga bersetuju bahawa RM2.6 bilion itu adalah "sumbangan" tetapi meneruskan penyiasatan, bersama dengan deposit berasingan sebanyak RM42 juta ke dalam akaun perdana menteri dari syarikat milik negara, SRC International.

SPRM dilaporkan telah menyerahkan kertas siasatan kepada Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali Disember lalu.

Apandi juga telah mengarahkan SPRM menutup kes itu dengan berkata beliau "berpuas hati bahawa tiada kesalahan jenayah telah dilakukan oleh perdana menteri". Suruhanjaya itu, bagaimanapun, memutuskan untuk merayu keputusan itu.

Ini di tengah-tengah pihak berkuasa Switzerland mendakwa bahawa siasatan entiti berkaitan dengan 1MDB mendedahkan AS$4 bilion didakwa telah disalahgunakan daripada syarikat-syarikat milik negara Malaysia.

Dalam pada itu, Singapura telah membekukan beberapa akaun bank yang dikaitkan dengan 1MDB atas dakwaan kesalahan pengubahan wang haram, manakala Hong Kong juga masih menjalankan penyiasatan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS