Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rafizi mulakan kempen halang AG pinda OSA
Diterbitkan:  Feb 7, 2016 12:00 PM
Dikemaskini: 4:08 AM

Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata beliau akan memulakan kempen di media sosial bagi mendapatkan seberapa banyak sokongan rakyat bagi menolak cadangan pindaan Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Katanya, kempen itu juga menuntut supaya Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang mengusulkan cadangan tersebut supaya bertindak secara bebas, telus dan adil.

"Memandangkan cadangan pindaan ini adalah satu bentuk penindasan terhadap wartawan dan kebebasan media, saya percaya perkara ini akan menjadi isu di peringkat antarabangsa yang akan memburukkan lagi imej Datuk Seri Najib Tun Razak di mata dunia.

"Saya mengesyorkan supaya Tan Sri Mohamad Apandi Ali membatalkan hasratnya meminda Akta Rahsia Rasmi 1972 sebelum beliau sendiri terjebak dalam kebangkitan kemarahan rakyat yang kini disasarkan kepada perdana menteri," kata Ahli Parlimen Panda itu pada kenyataan media hari ini.

Semalam, Apandi dilapor sedang menimbang untuk meminda Akta Rahsia Rasmi 1972 bagi meningkatkan hukuman ke atas mereka yang membocorkan rahsia negara dan wartawan yang melaporkannya.

Akhbar Sinchew Daily melaporkan pejabat peguam negara sedang mengkaji untuk meningkatkan hukuman penjara seumur hidup dan 10 sebatan rotan kepada mereka yang didapati bersalah.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata Apandi mengusulkan pindaan ketika kredibiliti beliau berada pada tahap paling rendah ekoran keputusan menutup siasatan berkenaan wang RM2.6 bilion yang masuk ke akaun peribadi perdana menteri.

"Sudah tentu cadangan pindaan itu dilihat sebagai usaha lanjut untuk menutup sebarang pendedahan mengenai salahlaku atau penyelewengan kerajaan Barisan Nasional," katanya.

Tambahnya, cadangan itu juga menggambarkan kecenderungan pentadbiran Najib untuk mengambil jalan kekerasan bagi menutup mulut pengkritik beliau.

"Kecenderungan ini tidak boleh dibiarkan dan perlu ditentang dari awal supaya cadangan pindaan ini dibatalkan serta merta," katanya.

Lihat Komen
ADS