Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Negara lain tidak bocorkan rahsia, kata Azalina

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said percaya keputusan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali untuk meminda Akta Rahsia Rasmi (OSA) diperlukan oleh negara pada masa ini.

Percaya Apandi hanya bimbang tentang kebocoran maklumat sulit, Azalina menunjukkan bagaimana terdapat pelbagai pelanggaran berhubung maklumat rahsia kerajaan.

"Anda tidak dapati (keadaan) ini di negara-negara lain, tetapi anda akan mendapati banyak pelanggaran di Malaysia.

"Saya fikir apa peguam negara kata adalah sangat tepat pada masanya. Bagaimana kita boleh mengawal jika terdapat banyak pelanggaran oleh pegawai-pegawai kerajaan (dan) pihak ketiga? "Katanya.

Oleh itu, perlu ada pemisahan antara kebebasan bersuara dan pecah amanah, tegas Azalina.

Beliau juga mengakui terdapat agensi di mana pemberi maklumat boleh pergi untuk mendedahkan penyelewengan - tetapi mendedahkan segala-galanya secara terang-terangan adalah salah.

'Rakyat mesti lebih matang'

"Ini kerana kadang-kadang kita tidak tahu sama ada maklumat yang sepatutnya dirahsiakan atau sebaliknya.

"Saya fikir walaupun di Amerika jika terlalu banyak maklumat terdedah anda akan ditangkap, jadi mengapa ia harus berbeza untuk Malaysia?

"Rakyat perlu lebih matang. Mereka mesti sangat matang untuk memahami semua isu-isu ini, "katanya.

Pemberi Maklumat Edward Snowden (gambar), seorang bekas kakitangan Agensi Perisikan Pusat (CIA), kini dalam buangan di Rusia selepas membocorkan kira-kira 200,000 dokumen yang mendedahkan aktiviti pengintipan Amerika Syarikat.

Azalina turut diminta mengulas dakwaan terhadap Naib Presiden PKR Rafizi Ramli di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan (Bafia).

Mempersoalkan apa yang "begitu istimewa" tentang Rafizi, Azalina berkata kes itu seolah-olah tidak berganjak sejak beliau didakwa pada tahun 2012.

"Oleh kerana ini adalah kes pertama di bawah Bafia, ia perlu menetapkan satu pendahulu untuk sektor kewangan," katanya.

Kelewatan dalam kes itu, kata Azalina, hanya akan menjejaskan ekonomi kerana rakyat sentiasa bimbang walaupun untuk membuka akaun bank.

"Kerana orang mengetahui berapa banyak yang kita ada dalam akaun kita, ini juga akan membawa kepada penculikan," katanya.

Rafizi didakwa mendedahkan profil pelanggan sebuah bank yang dikaitkan dengan National Feedlot Corporation Sdn Bhd, National Meat & Livestock Sdn Bhd, Agroscience Industries Sdn Bhd dan pengerusi NFC Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail pada 2012.

Pada Ogos tahun lepas, Rafizi memperolehi perintah daripada Mahkamah Tinggi di Shah Alam sementara menunggu pendengaran rayuan beliau untuk mengisytiharkan bahawa pertuduhan itu tidak mengikut perlembagaan.

Lihat Komen
ADS