Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) berhasrat bertanding di 21 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Negeri Sarawak akan datang.

Dalam kenyataan di Kuching hari ini, Presiden SUPP Senator Datuk Prof Dr Sim Kui Hian mengumumkan kumpulan pertama 16 calon 'berwibawa dan boleh menang' untuk pilihan raya tersebut.

Dr Sim berkata SUPP amat menyedari bahawa parti itu perlu kuat untuk mengukuhkan kepimpinan Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem dan Barisan Nasional (BN) Sarawak.

"Dalam hal ini, SUPP telah mengenal pasti 21 calon berwibawa dan boleh menang untuk pilihan raya negeri.

"Justeru, SUPP mengambil kesempatan sempena Tahun Baru Cina yang meriah dan baik ini untuk mengumumkan calonnya bagi 16 kerusi majoriti kaum Cina kepada Pasukan Adenan dalam rangka kerja BN Sarawak," kata kenyataan itu.

Dr Sim, pakar kardiologi yang kini ahli politik, berkata timbalan presiden parti Datuk Seri Richard Riot Jaem akan mengumumkan calon untuk lima kerusi majoriti kaum Bumiputera.

"Ini termasuk satu kerusi baharu diperuntukkan kepada SUPP di bawah formula perkongsian yang akan diumumkan bersama dengan saya dalam masa terdekat. Datuk Francis Harden Hollis akan mewakili N32. Simanggang sebagai penyandang," katanya.

Dalam senarai calon berwibawa dan boleh menang yang dikeluarkan hari ini, Dr Sim yang merupakan anak kepada bekas Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Sim Kheng Hong, dijangka bertanding kerusi Batu Kawa atau Batu Kitang.

Selain Dr sim, dua lagi calon berwibawa dan boleh menang untuk kerusi DUN Batu Kawa atau Batu Kitang adalah Tan Joo Phoi dan Lo Khere Chiang

SUPP juga mengumumkan Robert Lau Hui Yew sebagai calon kerusi Bawang Assan, yang kini diwakili Presiden Parti Rakyat Bersatu (UPP) Datuk Seri Wong Soon Koh. UPP ialah parti serpihan SUPP.

SENARAI PENUH CALON

--------------------

N9. Padungan : (Diumumkan kemudian)

N10. Pending : Milton Foo

N11. Batu Lintang : Sih Hua Tong

N12. Kota Sentosa : Wifred Yap

N14. Batu Kawa : Tan Joo Phoi/Lo Khere Chiang/Dr Sim Kui Hian

N13. Batu Kitang : Lo Khere Chiang/Tan Joo Phoi/Dr Sim Kui Hian

N45. Repok : Teng Ung Wu

N46. Meradong : Ding Kuong Hiing

N51. Bukit Assek : Chieng Buong Toon

N52. Dudong : Datuk Seri Lee Chung Fatt @ Benny

N53. Bawang Assan : Robert Lau Hui Yew

N54. Pelawan : Michael Tiang

N68. Tanjung Batu : Soo Li Ching

N73. Piasau : Sebastian Ting Chiew Yew

N74. Pujut : Adam Yii Siew Sang

N75. Senadin : Datuk Lee Kim Shin

-Bernama

Lihat Komen
ADS