Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Teka-teki dana RM4.2bilion di akaun Najib hampir siap
Diterbitkan:  Mar 30, 2016 11:37 AM
Dikemaskini: 3:41 AM

Tumpuan antarabangsa mengenai dana berbilion ringgit yang berada di akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membawa pendedahan baru berhubung betapa besar skandal tersebut.

Jumlah RM2.6 bilion yang digunakan untuk merujuk skandal berkenaan tidak lagi terpakai.

Angka baru wang yang berada di akaun bank Najib, berdasarkan maklumat terakhir adalah pada AS$1.051 bilion atau RM4.202 bilion berdasarkan kadar pertukaran semasa sebanyak AS$1 bersamaan RM4.

Kontroversi itu sebelum ini dirujuk sebagai skandal RM2.6 bilion, berdasarkan pendedahan pertama yang dibuat oleh The Wall Street Journal dan Sarawak Report pada Julai tahun lalu.

Mereka melaporkan bahawa AS$681 juta mengalir ke akaun bank peribadi Najib.

Berdasarkan kadar pertukaran pada masa itu, jumlah berkenaan dianggarkan sekitar RM2.6 bilion.

Bagaimanapun selepas hampir setahun berlalu sejak pendedahan pertama itu, kini terdapat petunjuk bahawa deposit AS$ 681 juta itu hanya salah satu daripada urus niaga lain.

Ratusan juta dolar Amerika juga dilaporkan mengalir ke akaun Najib di AmBank, termasuk dari Kementerian Kewangan Arab Saudi, Putera Faisal bin Turki bin Bandar Alsaud dan Blackstone Asia Real Estate Partner Ltd (BVI).

Dengan pendedahan terbaru oleh ABC News yang berpangkalan di Australia minggu ini, teka-teki yang hampir siap, dengan hampir 90 peratus atau AS$ 956 juta daripada AS$1.051 bilion yang diterima oleh Najib telah dikenal-pasti.

Ini termasuk sekurang-kurangnya wang RM32 juta milik syarikat negara, SRC International yang juga dimasukkan ke dalam akaun bank Najib melalui beberapa perantara.

Malaysiakini menyusun angka berkenaan dari pelbagai sumber untuk mendapatkan gambaran besar mengenai skandal itu.

Lihat Komen
ADS