Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Adenan timbang lanjutkan tempoh tinggal Azmin, Lim
Diterbitkan:  Apr 30, 2016 12:28 PM
Dikemaskini: 11:15 AM

Ketua menteri semenara Sarawak Tan Sri Adenan Satem bersedia menimbang untuk melanjutkan permit kemasukan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng ke negeri itu.

Perkara itu dinyatakan dalam satu kenyataan akhbar dari pejabat Adenan hari ini.

Azmin dan Lim tiba di Sarawak semalam dan mendapati mereka dihadkan berada di negeri itu untuk beberapa hari sebelum pilihan raya Sarawak.

Azmin perlu meninggalkan Sarawak pada 2 Mei, manakala permit Lim adalah sehingga 5 Mei.

Sarawak, yang diberi kuasa khas di bawah Akta Imigresen biasanya memberikan permit 90 hari bagi pelawat dari Semenanjung.

Bagaimanapun, seperti dinyatakan dalam peruntukan akta itu, negeri berhak menghalang kemasukan sesiapapun dan menghadkan bilangan hari yang boleh dilawati pengunjung.

Pihak berkuasa imigresen negeri mengeluarkan senarai panjang bagi menghalang ahli politik pembangkang memasuki negeri itu menjelang pilihan raya negeri pada 7 Mei, termasuk beberapa individu daripada Umno.

Adenan berkata kemasukan mereka menggangggu keharmonian di Sarawak, manakala pembangkang menuduh ketua menteri itu menghalang mereka daripada melancong dalam negara ini seperti termaktub dalam perlembagaan.

Pembangkang juga menuduh Adenan menghalang mereka daripada menjalankan aktiviti politik yang sah seperti dinyatakan dalam peruntukan Akta Imigresen Sarawak.

Lihat Komen
ADS