Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
SPRM soal Lim, isteri esok
Diterbitkan:  May 5, 2016 4:30 PM
Dikemaskini: 8:35 AM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menyoal Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan isterinya Betty Chew berhubung isu banglo kontroversi mereka esok.

Menurut laporan NST Online, pasangan itu diminta melaporkan diri di pejabat SPRM Pulau Pinang di mana kenyataan mereka akan direkodkan.

Pengarah Bahagian Siasatan SPRM Datuk Azam Baki berkata suruhanjaya itu dan peguam Lim telah bersetuju dengan tarikh pertemuan itu, minggu lepas.

"Masa dan tempat dipersetujui. Mereka akan beri kenyataan mereka pada pukul 9.30 pagi di pejabat SPRM Pulau Pinang yang terletak di Jalan Sultan Ahmad Shah, George Town," katanya.

Pembelian banglo itu menjadi isu panas apabila Lim didakwa membelinya di bawah nilai pasaran.

Ahli Parlimen Umno Datuk Shabudin Yahaya mendakwa banglo itu yang berkeluasan 10,161 kaki persegi dibeli oleh Lim pada 25 Oktober tahun lalu pada harga RM2.8 juta, sedangkan nilai pasarannya antara RM6 juta hingga RM6.5 juta.

Lim, bagaimanapun menafikan sebarang unsur rasuah dan menuduh pesaingnya mereka-reka dakwaan itu.

Penjual banglo itu yang juga seorang ahli perniagaan Phang Li Khoon, turut menafikan hubungan dengan kerajaan negeri dalam suatu akuan bersumpah (SD).

Bagaimanapun, beliau juga sedang disiasat atas dakwaan membuat SD palsu.

Isu banglo itu juga dikaitkan dengan penjualan tanah negeri di Taman Manggis, yang didakwa Lim dilakukan melalui proses tender terbuka.

Lihat Komen
ADS