Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mufti simbah minyak dalam api IS, kata MCA
Diterbitkan:  Jun 24, 2016 3:08 PM
Dikemaskini: 7:22 AM


Seorang pemimpin MCA mengkritik Mufti Pahang Datuk Abdul Rahman Osman atas kenyataan beliau terhadap DAP, ketika video propaganda kumpulan militan IS menyeru penyokongnya membunuh orang bukan Islam dan anggota polis.

"Pada masa di mana pihak polis telah disasarkan oleh IS, adalah tidak bertanggungjawab bagi mufti menyimbah minyak atau kekeliruan dengan membayangkan bahawa darah sesiapa pun boleh ditumpahkan.

"Ini adalah satu ancaman kepada keselamatan.

"Adakah kita berniat atau menggalakkan lebih banyak serangan atau keganasan besar-besaran?" kata Ti Lian Ker kepada Malaysiakini.

Ahli jawatankuasa pusat MCA itu mengulas Abdul Rahman yang menggelar DAP sebagai kafir harbi kerana menentang prinsip-prinsip agama yang diperjuangkan oleh PAS.

Ia adalah kepercayaan Islam bahawa mereka yang dianggap sebagai kafir harbi boleh dibunuh kerana melancarkan perang terhadap Islam.

Walaupun MCA juga vokal terhadap matlamat PAS untuk memperkenalkan pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, juga dikenali sebagai Akta 355, mufti itu bagaimanapun tidak menyebut komponen BN itu.

Sementara itu, Ti berkata mufti tidak sepatutnya mencamburi politik.

Beliau menegaskan bahawa mufti perlu sedar bahawa kenyataan yang dibuat oleh pejabat beliau telah memberi kesan jangka panjang.

"Selain itu, kenyataan beliau lebih bersifat politik daripada agama. Inilah masalahnya apabila ulama mengelirukan diri mereka sendiri dan melepasi garisan dengan menggunakan pihak berkuasa agama.

"Ini bukan Islam yang kita semua tahu di Malaysia. Kita semua membesar di Malaysia dengan menghormati Islam sebagai agama keamanan.

"Marilah kita ingatkan bahawa Islam adalah keamanan. Islam adalah mengenai toleransi. Penekanan Islam bukan keganasan atau pertumpahan darah seseorang di Malaysia.

"Kita tidak berperang. Kita adalah sebuah negara demokrasi yang harmoni aman," katanya.

Semalam, media melaporkan IS mengeluarkan sebuah video propaganda, yang memaparkan seorang rakyat Malaysia.

Dalam video itu, rakyat Malaysia yang dikenali sebagai Mohd Rafi Udin dari Negeri Sembilan memberi amaran bahawa tiada keamanan bagi anggotapolis di Ibu Pejabat Bukit Aman.

Rafi juga menggesa penyokong IS untuk menggunakan apa cara sekalipun untuk membunuh orang-orang kafir.

"Bunuhlah mereka di mana sahaja kalian ketemu mereka... Kalian punyai kenderaan langgarlah mereka.

"Kalian punyai senjata atau pisau kecil, tikamlah dada-dada mereka," katanya, sambil menambah bahawa dia dan rakan-rakannya di Syria akan memberi sokongan dari jauh.

 

Lihat Komen
ADS