Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Media sosial ‘ribut’ bagi mengesan 'Malaysian Official 1'
Diterbitkan:  Jul 21, 2016 1:58 PM
Dikemaskini: 1:19 PM

Misteri 'Malaysian Official 1' mendorong rakyat untuk menggempur di laman Twitter dan Facebook untuk membincangkan tokoh enigma yang disebut dalam saman Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat yang difailkan semalam.

Mengikut saman itu, AS$731 juta dana 1MDB didakwa mengalir ke akaun bank rasmi 'Malaysian Official 1'.

Meskipun DOJ memelihara identiti 'Malaysian Official 1', warga maya menerkam isu itu dan dengan cepat menjadikannya bahan jenaka.


DOJ menyifatkan tokoh itu sebagai "pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga mempunyai kedudukan berkuasa dalam 1MDB".

Menurut DOJ, setelah ditubuhkan, 'Malaysian Official 1' berkuasa ke atas 1MDB.

Menurutnya, 'Malaysian Official 1' mempunyai kuasa untuk meluluskan semua pelantikan dan penyingkiran lembaga pengarah 1MDB dan pasukan pengurusan kanan firma pelaburan negara itu.

Laporan mengenai tokoh yang tidak dinamakan itu mendorong beberapa rakyat Malaysia menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan pihak berkuasa untuk mengesannya.

1MDB carian popular Google

Sementara itu, istilah 1MDB melonjak kepada 13 peratus daripada jumlah carian di Google semalam, apabila tersebar berita bahawa DOJ memfailkan tuntutan di mahkamah.

Sebaik sahaja sidang akhbar Peguam Negara Amerika Syarikat itu berakhir selepas tengah malam, waktu Malaysia, trend berkenaan terus meningkat sehingga 100 mata pada jam 7.30 pagi.

DOJ semalam memfailkan saman sivil untuk merampas aset di Amerika Syarikat yang ia dakwanya dibeli menggunakan dana 1MDB. Ia merancang untuk mengembalikan hasil daripada penjualan aset-aset yang disita itu kepada Malaysia.

Menurut saman itu, urus niaga terbesar yang dibuat kepada ‘Malaysian Official 1’ adalah deposit AS$681 juta yang dimasukkan ke akaun AmBank miliknya pada Mac 2013.

Jumlah itu didakwa adalah hasil bon AS$3 bilion 1MDB untuk usahasama pelaburan dengan Aabar, petik saman berkenaan.

Hasil bon itu, AS$1.26 bilion disalurkan ke dalam akaun milik Tanore Finance Corporation, yang kemudiannya memasukkan AS$ 681 juta ke akaun rasmi ‘Malaysian Official 1’.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS