Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Penduduk kondo tegur exco DAP kerana abai rungutan mereka

Penduduk kondominum Cassia Resort di Butterworth berang terhadap kelewatan kerajaan negeri  dan pemaju dalam memberi respons kepada pelbagai masalah di unit kediaman mereka.

Pengerusi Badan Pengurusan Bersama (JMB) Chu Weng Yew menegur ADUN Lim Hock Seng (Bagan Jermal) dan Phee Boon Poh (Sungai Puyu) kerana tidak mempedulikan rungutan penduduk.

Lim, exco negeri untuk kerja-kerja awam, utiliti, dan pengangkutan manakala Phee bertanggungjawab dalam kebajikan, masyarakat penyayang dan persekitaran. Kedua-duanya adalah ADUN DAP di Butterworth.

"Tolong jangan cuba keluar dan melarikan diri daripada isu itu hari ini. Mereka semua memegang jawatan tinggi dalam kerajaan negeri, kita mahu mereka mempunyai standard tertentu kepimpinan," kata Chu dalam satu kenyataan yang dihantar kepada Malaysiakini.

"Mereka harus mempunyai keberanian untuk memohon maaf kepada rakyat di sini. Tiada siapa yang sempurna dan membuat kesilapan adalah perkara biasa. Hanya memohon maaf dan teruskan. Ini adalah kualiti pemimpin yang rakyat mahu," katanya.

Ketika dihubungi Phee berkata kerajaan negeri telah bertemu beberapa kali dengan JMB dan pemaju, manakala perkara itu dibangkitkan di Dewan Undangan Negeri ketika beliau menjadi ADUN pembangkang sebelum 2008.

"Bagaimanapun, kerana terdapat kes mahkamah berlaku antara JMB dan pemaju, kita tidak mahu menjejaskan kes itu.

"Kami masih cuba untuk menyelesaikan isu itu tetapi perlu diingatkan bahawa pelan kondominium telah diluluskan pada tahun 2005 di bawah kerajaan sebelum ini," katanya.

Malaysiakini tidak dapat menghubungi Lim bagi mendapatkan komen.

Rungutan penduduk termasuk perlu membayar tambahan untuk bekalan elektrik dan air yang terletak di tingkat dua Blok A.

Satu lagi masalah mereka adalah kawasan longkang yang telah ditukar menjadi tempat letak kereta dan lapan unit tambahan di Blok A berbanding sebelum ini iaitu sebanyak 148 unit.

Mereka juga menuntut hak milik strata untuk kediaman mereka yang kini dimiliki 100 peratus oleh pemaju.

Setiausaha MCA Bahagian Bagan Dr Tan Chuan Hong berkata terdapat 156 unit di blok A Cassia.

Beliau mempersoalkan di manakah 47 unit rumah kos rendah yang telah dirancang oleh pemaju.

"Kami juga mahu tahu berapa banyak premium yang diterima kerajaan CAT dengan tidak membina rumah kos rendah? Di mana wang itu sekarang dan bagaimana ia dibelanjakan?

"Berkenaan sistem perparitan untuk dijadikan tempat letak kereta, adakah kerajaan negeri memikul tanggungjawab jika kemalangan berlaku?" soal Tan.

Lihat Komen
ADS