Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
story images

Tun Dr Mahathir Mohamad yang pernah dilabelkan sebagai rasis, kini mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga seorang rasis.

"Dia memecah belahkan umat Islam daripada Islam dan Islam daripada bukan Islam.

"Pada mulanya dia tidak peduli tentang orang Melayu, tetapi hari ini menjadi rasis dan juga Islami, itu ditulis dalam The Economist, bukan (kata) saya," kata Dr Mahathir pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini.

Beliau mengulas kenyataan di blog Najib pada Jumaat lalu yang mendakwa seorang ‘pemimpin lama’ yang telah bersara memecah-belahkan umat Islam di negara ini.

Tidak jelas artikel Economist mana yang dirujuk oleh Mahathir, tetapi laporan April 2015 oleh majalah perniagaan itu berkata kerajaan menggalakkan PAS untuk melaksanakan hudud yang sekali gus "menyemarakkan perbezaan kaum dan agama."

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Dr Mahathir berkata pilihan raya akan datang akan berteraskan perkauman kerana "gerrymandering" beberapa kawasan pilihan raya.

Suruhanjaya Pilihan Raya telah menafikan tuduhan ini.

Ditanya sama ada helah sama digunakan semasa beliau adalah perdana menteri, Mahathir berkata ketika itu kawasan pilihan raya memberi perwakilan lebih besar kepada kawasan luar bandar.

"Pada masa saya, saya harus mengakui kami memberikan wajaran kepada kawasan luar bandar. Kawasan luar bandar tidak diwakili dengan sewajarnya.

"Kami terpaksa mengimbangkan antara pengaruh kawasan bandar dan luar bandar," katanya.

Mengenai persiapan Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk menghadapi pilihan raya akan datang, Dr Mahathir berkata: "Bukan BERSATU seorang diri, tapi kita akan bekerjasama dengan parti lain yang merasakan bahawa kerajaan sedia ada perlu diganti."

Mahathir bagaimanapun berkata, beliau tidak akan bertanding pada pilihan raya akan datang.

"Kamu tahu, saya sudah tua, ma... ma ..," katanya sambil berpura-pura gagap.

"Najib kata saya sudah lama. Dia tidak pernah memanggil saya Tun atau Dr M. Dia panggil saya orang tua," katanya.

Lihat Komen
ADS