Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PM: 'Urusniaga pertahanan' bersaiz mega antara 10 kontrak dengan China
Diterbitkan:  Nov 1, 2016 12:53 PM
Dikemaskini: 7:38 AM

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bakal memeterai perjanjian pertahanan bersaiz mega dengan China semasa lawatan rasmi beliau selama enam hari ke Beijing, ujarnya.

Urusniaga pertahanan yang signifikan itu adalah pertama seumpamanya antara Malaysia dan China, jelas Najib kepada agensi berita China, Xinhua.

Bagaimanapun, beliau tidak memberikan butiran lanjut mengenai urusniaga tersebut yang bakal menjadi antara 10 kontrak yang akan dimeterai antara kedua-dua negara.

Ia adalah susulan kepada kenyataan Kementerian Pertahanan sebelum ini yang menyebut akan memeterai bagi membeli tiga kapal misi pesisir dari China.

Sementara itu, Bernama melaporkan, hubungan ekonomi dan perdagangan antara Malaysia dan China terus kukuh, dengan jumlah pelaburan China di Malaysia dijangkakan terus meningkat, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata tahun lepas, China melabur US$2 bilion (RM8.4 bilion) di Malaysia dan menjangkakan angka itu akan meningkat berasaskan aliran meningkat dalam pelaburan sejak lima tahun lepas.

"China merupakan rakan dagang terbesar Malaysia pada 2015, kedudukan yang dikekalkan sejak 2009. Jumlah dagangan dua hala pada 2015 sebanyak US$100 bilion," katanya pada Mesyuarat Meja Bulat bersama 30 Peneraju Industri China di Beijing pada Selasa.

Acara anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) itu turut dihadiri Menteri Miti Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Najib kini dalam rangka lawatan rasmi enam hari ke China mulai Isnin, dan semasa di sini, syarikat Malaysia dan China akan menandatangai lebih 10 perjanjian termasuk pelaburan dalam pembinaan pelabuhan, pemasangan paip gas dan kilang penyahgaraman air, e-dagang, pengilangan panel solar serta pembinaan.

Putrajaya dan Beijing juga akan menandatangani Perjanjian Rangka Kerja Pembiayaan dan Kejuruteraan, Pemerolehan, Kontrak Pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECLR) bernilai US$13.10 bilion (RM55 bilion) pada Selasa.

ECRL merupakan pelaburan tunggal terbesar China di Malaysia.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata hubungan ekonomi dan perdagangan antara Malaysia dan China sangat menggalakkan berdasarkan hubungan perniagaan dan politik yang kini pada tahap tertinggi.

Beliau berkata syarikat Malaysia seperti IOI Group, Parkson, dan KLK, juga menimbang untuk meluaskan operasi masing-masing di China.

"Kami berkongsi pandangan China bahawa cara terbaik untuk berhadapan dengan kekangan ekonomi ialah dengan meningkatkan kerjasama dan mewujudkan manfaat bersama dan pertumbuhan mampan menerusi pelaburan dan perdagangan," katanya.

Najib berkata pembabitan China yang semakin meningkat dengan rakan dan jirannya, menerusi strategi 'Go Abroad', inisiatif Satu Jalur Satu Jalan serta perjanjian pelbagai hala seperti Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN-China, membolehkan Malaysia meraih manfaat daripada penonjolan China di peringkat dunia.

Beliau berkata ekonomi Malaysia terus stabil dan berapa pada trajektori yang positif dengan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar antara 4 dan 4.5 peratus tahun ini dan meningkat kepada lima peratus pada 2017.

"Berdasarkan asas ekonomi yang kukuh, Malaysia terus menjadi destinasi yang sangat menarik kepada pelaburan langsung asing (FDI)," katanya.

Najib berkata pada separuh pertama 2016, FDI yang diluluskan mencecah 83.3 peratus daripada jumlah FDI yang diluluskan sepanjang tahun lepas.

Beliau berkata kepelbagaian ekonomi, asas perkilangan yang kukuh, infrastruktur moden dan penyambungan, dasar kerajaan yang proaktif selain sistem perundangan yang kukuh, menawarkan potensi besar untuk memperkukuh kerjasama dengan China.

"Malaysia juga boleh menjadi gerbang China ke ASEAN dan melepasinya," kata Najib pada pertemuan itu.

Lihat Komen
ADS