Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Keluarga Anwar mohon pengampunan Agong jika gagal di mahkamah

Keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin mendapatkan pengampunan Yang di-Pertuan Agong baru, Sultan Muhammad V, sekiranya keputusan semakan semula di mahkamah tidak berpihak kepada Ketua Umum PKR itu.

"Ia adalah salah satu pilihan, tapi kita perlu bincang dengan Anwar terlebih dulu.

"Kami harap keputusan esok akan menjadi pilihan yang lebih mudah," kata Presiden PKR yang juga isteri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ketika ditemui pemberita di rumahnya malam ini.

Percubaan Anwar mendapatkan pengampunan diraja daripada Yang di-Pertuan Agong sebelum ini, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, telah ditolak oleh Lembaga Pengampunan.

Peguam Sivarasa Rasiah bagaimanapun menjelaskan bahawa tidak ada had kepada usaha mendapatkan pengampunan diraja.

Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan keputusan terhadap permohonan semakan oleh Anwar ke atas sabitan Liwat II esok.

Ini adalah saluran undang-undang terakhir Anwar untuk mencabar hukuman penjara lima tahun yang dijatuhkan oleh Mahkamah Persekutuan yang mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan.

Jika Anwar berjaya dalam usahanya, mahkamah tertinggi itu akan membuat keputusan sama ada membebaskan pemimpin PKR itu atau memerintahkan perbicaraan semula di Mahkamah Tinggi.

Jika sabitan kekal, beliau akan berada di penjara sehingga pertengahan 2018.

Terdahulu, Wan Azizah memberitahu orang ramai yang berkumpul di rumahnya bahawa semasa berada di majlis pertabalan Agong, beliau merasa baginda akan memberi pengampunan kepada kepada Anwar.

"Mungkin Agong baru akan mempunyai cara yang baru (untuk melakukan sesuatu)," katanya.

Beliau berkata Anwar sebelum ini keberatan mendapatkan pengampunan kerana ia akan menjadi satu pengakuan bersalah. Bagaimanapun Anwar mengubah fikiran dengan berpendapat pengampunan itu dibuat atas alasan ketidakadilan.

Lebih 50 orang, kebanyakannya anggota PKR, berkumpul di rumah Anwar malam ini untuk menunaikan solat hajat bagi mendoakan beliau dibebaskan esok.

Lihat Komen
ADS