Persatuan jangka harga minyak naik

   

Penyebaran meluas berkaitan dakwaan harga minyak petrol akan naik mulai tengah malam ini masih tidak dapat disahkan.

Bagaimanapun, Persatuan Pengedar Petroleum (PDAM) Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz menjangkakan kenaikan akan benar-benar berlaku.

“Mesej viral itu tidak dapat disahkan... tetapi berdasarkan kiraan kami, kami jangkakan ada kenakan (untuk Februari).

“Bagaimanapun, akhirnya terpulanglah kepada kerajaan untuk tetapkan harga,” kata Khairul Annuar kepada Malaysiakini.

Harga runcit petrol sekarang ditetapkan pada RM2.10 seliter untuk RON95, RM2.05 seliter (diesel) dan RM2.40 seliter (RON95).

Kerajaan menentukan kadarnya berdasarkan sistem apungan terkawal yang mengambil kira pelbagai faktor, termasuk harga minyak mentah dunia dan kekuatan mata wang negara pada bulan sebelumnya.

Harga minyak mentah Brent terus meningkat selepas Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (Opec) mengurangkan pengeluaran untuk membendung lebihan penawaran, sekali gus menstabilkan harga.

Ia turut melibatkan negara yang tidak menganggotai Opec, seperti Malaysia, yang menyaksikan Petronas bersetuju mengurangkan pengeluaran bermula tahun depan.

[Baca berita asal]

Komen

PERINGATAN:
Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Malaysiakini
terkini untuk anda