Paling Popular
Terkini

Presiden Amerika Donald Trump berkata lewat pada hari Jumaat di atas pesawat Air Force One bahawa beliau sedang mempertimbangkan untuk mengeluarkan perintah baru larangan perjalanan, manakala Ketua Kakitangan Rumah Putih, Reince Priebus berkata, pihak pentadbiran masih boleh membawa pertikaian terhadap sekatan ke atas larangan perjalanan asal Trump ke Mahkamah Agung.

Dalam langkah yang mencetuskan konfrontasi perundangan yang paling serius bagi pentadbiran baru Republikan, Trump dua minggu lalu mengeluarkan perintah eksekutif melarang kemasukan pelarian dan rakyat tujuh negara majoriti Islam, yang mengakibatkan protes di seluruh negara dan cabaran perundangan.

Kesan daripada perintah itu mendedahkan perpecahan dalam White House dan menunjukkan pentadbiran baru Republikan masih bergelut untuk mencari arah tuju selepas kurang daripada satu bulan berkuasa.

Seorang hakim persekutuan di Seattle minggu lalu mengeluarkan perintah sementara menggantung larangan perjalanan presiden, yang menyaksikan mesej berang twitter dari Trump. Perintah penggantungan itu kemudiannya dikekalkan oleh mahkamah rayuan di San Francisco pada hari Khamis, dan menimbulkan persoalan mengenai langkah Trump seterusnya.

Dalam lawatan mengejut bersama pemberita di atas pesawat Air Force One yang dalam perjalanan ke Florida dari Washington, Trump berkata beliau sedang mempertimbangkan "jenama perintah baru" yang boleh dikeluarkan seawal hari Isnin atau Selasa jika beliau memutuskan untuk berbuat demikian.

Sebelum itu, seorang pegawai Rumah Putih berkata bahawa pihak pentadbiran tidak merancang untuk membawa pertikaian mengenai perkara itu ke Mahkamah Agung, tetapi Priebus kemudiannya memberitahu pemberita bahawa langkah itu masih merupakan satu kemungkinan. [Baca berita penuh]

- Reuters

 

Lihat Komen
ADS