Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bijak bagi BN adakan PRU14 pada bulan Julai tetapi...

Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sudah "kehabisan modal" dan akan mengadakan pilihan raya umum (PRU) pada bulan Julai ini, sebelum Parlimen bersidang semula.

Alasan Rafizi, dengan perbahasan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 ditunda sehingga persidangan seterusnya Parlimen mulai 24 Julai, Najib tidak mempunyai pilihan lain selain mengadakan PRU kerana tidak mampu untuk terheret dalam isu ini.

Satu lagi isu yang mampu memecah-belahkan BN dan mahu dielakkan ialah Pindaan ke atas Akta Memperbaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 atau Akta 164.

Bagaimanapun, dengan penganjuran pelbagai jenis perayaan di Malaysia termasuk festival dan acara-acara kebangsaan, memilih tarikh PRU bukanlah tugas yang mudah.

Sebelum 24 Julai, terdapat Hari Wesak pada 10 Mei; bulan Ramadan selama sebulan bermula pada 27 Mei; pesta menuai di Sabah dan Sarawak dari 30 Mei - 2 Jun; Hari Raya Aidilfitri pada 25 Jun dan Hari Sarawak pada 22 Julai.

Sebaliknya, penganalisis Faisal Hazis percaya, jika mengadakan pilihan raya pada bulan Ramadan mungkin menjadi cara yang baik untuk BN memainkan sentimen Islam.

Beliau juga berhujah, secara strategik, mengadakan pilihan raya lebih awal akan membenarkan BN untuk mengambil kesempatan atas ketidaksepaduan di kalangan pembangkang.

"Secara strategik untuk BN, ia perlu secepat mungkin sebelum bulan puasa.

"Selagi pembangkang berpecah-belah dan mereka tidak mempunyai kesepakatan, apa sahaja rasa tidak puas hati terhadap parti pemerintah tidak akan membawa kesan positif kepada pembangkang," kata penganalisis Universiti Kebangsaan Malaysia itu kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun, Faisal dan seorang lagi penganalisis Ahmad Atory Hussain percaya PRU sebelum Julai mungkin tidak akan berlaku.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS