Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images

Satu sesi dialog TN50 yang pertama seumpamanya telah diadakan dengan 70 penagih dadah aktif di Chow Kit, Kuala Lumpur, malam tadi.

Fauziah Abdullah, salah seorang wanita di sesi itu, berdiri untuk bercakap. Dia telah menjadi penagih dadah selama 40 tahun.

"Saya berusia 52 tahun pada tahun ini dan saya tidak mempunyai IC (kad pengenalan)," katanya.

Menurutnya, dia tinggal di jalanan ketika dia masih remaja selepas melarikan diri daripada keluarga angkatnya yang menjadikannya sebagai pembantu rumah.

Dia tidak pernah bertemu dengan ibu bapa sebenarnya dan kerana itu tidak mempunyai akses kepada apa-apa dokumen pengenalan diri.

Fauziah mula menangis dan dan berkata dia sihat untuk bercakap di hadapan khalayak ramai. Moderator Mohammad Rizan Hassan menenangkannya.

"Saya mempunyai masalah jantung, asma dan tekanan darah tinggi yang kronik tetapi saya hadapi masalah untuk mendapatkan rawatan kerana saya tidak ada kad pengenalan," katanya sebelum duduk di tikar hijau dan kuning di atas lantai.

Transformasi Nasional 2050 (TN50) sejak awal tahun meminta rakyat Malaysia berkongsi aspirasi mereka untuk masa depan negara.

Lebih daripada 33,000 aspirasi telah direkodkan setakat ini daripada 13 sesi dialog TN50 yang diadakan di seluruh negara dengan pelajar universiti, profesional muda, kakitangan kerajaan, walaupun selebriti.

Bagaimanapun, ramai lapisan masyarakat yang lain yang masih belum didengari.

Tidak seperti sesi TN50 sebelumnya yang diadakan di dewan besar, peserta sesi semalam menyuarakan aspirasi mereka di tingkat satu pusat berteduh untuk penagih dan golongan gelandangan.

Tiada sepanduk, tiada pentas bulat, tiada skrin televisyen besar, tiada yang menggunakan mikrofon dipasang di kepala.

Seorang lagi peserta di sesi itu, Sapien Ibrahim berkata dia mempunyai masalah mendapatkan pekerjaan kerana ada rekod sebagai seorang penagih dadah.

Kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan, katanya, menjadi sebab mengapa ramai penagih yang sudah pulih, kembali  menagih. Ramai hadirin yang mengangguk tanda bersetuju.

Sapien berkata dia pernah tidak dibayar gaji oleh majikan yang mengambil kesempatan daripada rasa takutnya untuk membuat laporan polis, menyebabkan dia menjadi seorang gelandangan.

Nasharol CM Nasir pula merungut tentang rumah transit kerajaan, di mana penagih yang pulih dan golongan gelandangan boleh berteduh.

"Kami mahu memulakan hidup baru tetapi masalahnya ialah kita diberikan masa hanya dua minggu di sana. Apa yang kita boleh lakukan dalam masa dua minggu? Kami memerlukan sekurang-kurangnya tiga bulan," katanya.

Privasi adalah satu lagi isu di rumah transit itu.

"Kami dilayan seperti tarikan pelancong. Ramai di antara kita bekerja sepanjang malam, jadi kami mahu berehat pada siang hari, tetapi kita perlu menjalani program yang dianjurkan oleh semua institusi pengajian tinggi di rumah itu. Mereka datang ke bilik kami, "katanya.

Raja Azizan Suhaimie Raja Abdul Latif, seorang sukarelawan yang membantu penagih dadah itu, berkata kebimbangan utama beliau adalah kebajikan golongan itu.

"Orang sering lupa tentang keperluan asas kawan-kawan saya yang masih menagih dadah," katanya.

Menurutnya apabila mereka datang ke pusat berteduh seperti itu, mereka dapat berehat dan merasa aman berbanding tinggal di jalanan. Terutamanya mereka yang baru sahaja keluar dari penjara atau pusat pemulihan, katanya.

Selain tempat berteduh, makanan merupakan masalah utama bagi penagih yang cuba menjauhkan diri daripada dadah, kata Raja Azizan Suhaimie, yang juga seorang bekas pengguna dadah.

Sementara itu, sukarelawan Nor Akmar Ali berharap disediakan pusat pemulihan dadah khas untuk wanita.

"Terdapat banyak pusat untuk lelaki tetapi hanya satu untuk wanita di Bachok (Kelantan) setakat ini," katanya sambil menambah adalah sukar untuk mendapatkan kelulusan (pihak berkuasa) untuk pusat bagi wanita dan mencari lokasinya juga sukar.

Sesi itu dianjurkan oleh Majlis Belia Malaysia (MBM) dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan. Seperti dengan sesi TN50 yang lain, aspirasi dan cadangan akan dikemukakan kepada sekretariat TN50 di Putrajaya.

Ketua penerangan MBM, Mohammad Rizan berkata, biasanya mereka yang memberikan pendapat adalah bijak pandai, siswa universiti dan profesional.

Namun, katanya golongan bawahan dalam masyarakat juga mempunyai hak untuk menyatakan pandangan mereka tentang bagaimana untuk membentuk kerajaan yang lebih baik dan masyarakat yang lebih baik.

Aktivis Syed Azmi Alhabshi turut hadir sebagai co-fasilitator.

MBM merancang untuk mengadakan sesi yang sama dengan pekerja seks dan LGBT.

 

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS