Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PM: Dekoder TV digital percuma untuk penerima BR1M

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan dekoder percuma bagi siaran TV digital yang baru dilancarkan bernilai RM199 kepada 4.2 juta penerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M).

Pada majlis pelancaran perkhidmatan televisyen terestial digital (DTT) myFreeview malam ini, Najib berkata Malaysia merupakan satu-satunya negara di Asean menyediakan dekoder percuma untuk rakyatnya.

"Berbanding negara-negara maju serta tetangga di Asean, Malaysia merupakan satu-satu negara yang mengambil pendekatan menyediakan dekoder percuma untuk rakyatnya, terutamanya bagi mereka yang memerlukan bantuan," kata Najib.

Sehubungan itu, Najib mengumumkan 4.2 juta dekoder percuma untuk diagihkan. Jumlah itu merangkumi 2.2 juta set dekoder percuma sumbangan kerajaan sebagai tambahan kepada dua juta set dekoder yang diperuntukkan MYTV Broadcasting Sdn Bhd, yang mengendalikan infrastruktur dan kemudahan rangkaian DTT.

MyFreeview adalah projek diterajui Kementerian komunikasi dan multimedia dan dipantau oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) untuk menyediakan perkhidmatan televisyen dan siaran radio digital secara percuma.

Pengguna boleh membeli dekoder berkenaan daripada peruncit elektronik di seluruh negara.

Lebih daripada 60 buah negara di seluruh dunia telah memulakan perubahan dari televisyen analog kepada siaran digital sejak tahun 2007.

Manakala negara-negara Asean mensasarkan untuk menghentikan televisyen analog antara tahun 2015 hingga 2020, katanya.

Menurut Najib, Malaysia menetapkan untuk menghentikan siaran televisyen analog pada Jun 2018.

Beliau menjangka 98 peratus daripada penduduk akan mempunyai akses kepada perkhidmatan myFreeview pada suku terakhir 2017.

Penonton akan dapat mengakses sembilan stesen percuma iaitu TV1, TV2, TVi, TV AlHijrah, TV3, NTV7, 8TV, TV9 dan Bernama News Channel, serta tambahan empat stesen radio RTM.

Najib berkata lebih banyak saluran akan ditambah kepada perkhidmatan DTTV pada masa depan.

Lihat Komen
ADS