Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Salleh kaitkan campur tangan Amerika
Diterbitkan:  Jun 18, 2017 6:48 PM
Dikemaskini: 10:57 AM

Saman sivil kali ketiga yang difailkan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) dengan mendakwa lebih AS$1 biion dana 1MDB disalah gunakan, adalah satu bentuk campur tangan, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak.

Campur tangan itu, katanya akan dikecam secara menyeluruh pada era Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.

"Masalah dengan pengumuman DOJ AS pada bulan Jun selepas yang pertama pada 20 Julai 2016 adalah mereka tidak mengesahkan perkara utama: mengenai jenayah yang didakwa dilakukan di AS.

"Sebahagian besar pernyataan DOJ bercakap mengenai apa yang sedang berlaku di Malaysia, dan yang lebih besar adalah sama ada jenayah telah dilakukan di AS seperti yang didakwa," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata masyarakat antarabangsa boleh mengulas mengenai isu seperti "amalan hak asasi manusia, kebebasan sivil, buruh kanak-kanak, seks kanak-kanak dan pembunuhan beramai-ramai", tetapi mereka mempunyai had.

"Selain itu, anda (perlu) menghormati kedaulatan negara lain," katanya.

Pemfailan ketiga DOJ adalah sebahagian daripada tindakan pelucuthakan sivil untuk merampas aset yang dikatakan dibeli menggunakan dana dari 1MDB.

Aset itu termasuk jet, kapal layar mewah dan penginapan mewah, sebahagian milik anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz yang telah dibeli di Amerika. Sesetengah hartanah, bagaimanapun, terletak di United Kingdom.

Kebanyakan aset itu dibeli oleh Jho Low, seorang hartawan kelahiran Pulau Pinang yang memainkan peranan utama dalam pembentukan 1MDB dan didakwa oleh DOJ mencuri wang dari 1MDB. Low mengekalkan bahawa tuduhan itu tidak berasas.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS