Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Keluarga migran bersembunyi di hutan selepas serbuan E-Kad

LAPORAN KHAS | Ayu (bukan nama sebenar), 25, telah bersembunyi di hutan sejak kerajaan melancarkan gerakan menahan pendatang tanpa izin pada tengah malam 30 Jun.

Senyuman di wajahnya tidak dapat menyembunyikan rasa takut terpisah dengan suaminya, John (bukan nama sebenar), yang memegang ‘Enforcement Card’ (E-Kad) Jabatan Imigresen - dokumen pengesahan sementara ketika menunggu kelulusan permit kerja sebagai pekerja binaan di tapak berdekatan.

"Kebanyakan orang lelaki sudah mempunyai E-Kad, tetapi kami (wanita dan anak-anak) masih 'kosong' (tiada dokumen)," katanya dan mendedahkan mereka kepada penangkapan dan pengusiran.

Membawa anak perempuannya yang berumur 16 bulan, Ayu menceritakan suasana malam-malam ketika tidur di dalam hutan.

"Sekarang kami tidur di dalam hutan dan hanya datang ke sini untuk memasak dan mengambil air.

"Kita kena berjalan naik turun (ke hutan). Kadang-kadang pada tengah malam sambil membawa bayi," katanya ketika ditemui di sebuah tapak projek di sebuah negeri, kira-kira 60km dari Kuala Lumpur.

"Jika dia menangis, saya takut kita akan ditangkap, saya akan melakukan apa yang saya boleh untuk menenangkannya.

"Malam semalam hujan. Kami basah kuyup tetapi kami terpaksa bertahan," kata Ayu.

"Dia (anak perempuannya) menggaru gigitan nyamuk sehingga berdarah."

Tapak projek itu juga digunakan sebagai tempat perlindungan sementara selepas kebakaran memusnahkan rumah kongsi mereka kira-kira sebulan yang lalu.

Di satu sudut tergantung sisa pakaian yang sempat diselamatkan.

Di sudut lain, terdapat sebuah tangki gas dan botol air - yang kelihatan seperti ruang dapur sementara mereka.

Perabotnya hanyalah sebuah meja kayu dan bangku, di bawah apa yang kelihatan sebagai struktur bangunan bertingkat yang masih dalam pembinaan.

Kumpulan yang bertemu dengan Malaysiakini, bersama dengan NGO Migrant Care itu, berasal dari Jakarta, berasal dari wilayah Nusa Tenggara Timur - sebuah gugusan kesepulauan ke Utara Bali, Indonesia.

Untuk mencari kehidupan yang lebih baik di Malaysia, mereka kini mendapati diri mereka terpaksa mengharungi keadaan hidup yang lebih sukar.

Hampir separuh daripada kumpulan yang keluar terdiri daripada wanita yang tidak bekerja dengan membawa bersama bayi atau anak kecil di belakangnya.

Juga difahami bahawa terdapat sekurang-kurangnya 100 orang lagi yang bersembunyi.

Semua kanak-kanak dilahirkan di Malaysia. Kebanyakan mereka tidak mempunyai kerakyatan dan jika dihantar pulang, tidak ada ada jaminan masa depan yang lebih baik.

Dalam kes Ayu, dokumen kelahiran anak perempuannya dari klinik tempatan juga hilang dalam kebakaran tersebut.

Semasa tinjauan Malaysiakini, beberapa orang lelaki sedang berehat semasa waktu makan tengah hari manakala yang lain memberitahu mereka tidak akan bekerja, mengorbankan upah harian mereka sebagai juruelektrik, tukang kayu atau buruh binaan.

Difahamkan kebanyakan lelaki itu diupah oleh kontraktor yang dilantik oleh pemilik projek utama, yang merupakan satu amalan biasa industri.

Ayu dan wanita lain kebanyakannya menghabiskan masa mereka menjaga anak-anak.

Ayu datang ke Malaysia tiga tahun lalu sebagai pembantu rumah yang sah tetapi kemudian melarikan diri dan akhirnya sampai ke tapak di mana dia bertemu dan berkahwin dengan suaminya.

Menurut seorang penasihat Jabatan Imigresen, hanya pendatang tanpa izin yang sudah pun bekerja layak memohon E-Kad dan mereka tidak dibenarkan untuk melanjutkan kemudahan itu kepada tanggungan mereka di sini.

Ia juga menyatakan bahawa pekerja asing tanpa dokumen pada masa permohonan dibuat, perlu membawa semua tanggungan mereka ke pejabat imigresen, untuk memudahkan proses penghantaran pulang.

Bantuan untuk wanita, kanak-kanak

Tanpa bantuan dari majikan mereka atau Kedutaan Indonesia di Kuala Lumpur, pengarah negara Migrant Care Malaysia, Alex Ong berkata beliau dihubungi salah seorang pekerja pada hari Isnin untuk meminta bekalan makanan.

"Kawasan ini sentiasa berada di bawah pengawasan kami," kata Ong yang mana organisasinya ditubuhkan pada tahun 2004 dan sejak itu secara aktif terlibat dengan komuniti pekerja migran Indonesia di Malaysia.

"Kami telah berhubung dengan para pekerja selama beberapa tahun tetapi lawatan hari ini adalah sebagai tindak balas kepada permintaan mereka untuk mendapatkan bantuan," kata Ong sambil mengedarkan air mineral dan biskut.

"Tumpuan kami sekarang adalah wanita dan kanak-kanak. Terpaksa masuk dan keluar dari hutan, berdepan dengan keadaan cuaca ... Apa saja boleh berlaku kepada mereka," katanya.

Beliau juga berkata Migrant Care selepas kejadian kebakaran itu, telah mengagihkan beg tidur kepada pekerja tetapi mereka takut menggunakannya.

"Mereka fikir beg tidur adalah untuk isi mayat. Tetapi kini (di dalam hutan) mereka boleh menggunakannya, "katanya.


[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS