Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

SG KANDIS | Pada malam terakhir kempen pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman memberi amaran kepada pengundi di kawasan itu mengenai pemimpin Kristian dalam kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

Bercakap kepada sekumpulan pengundi Melayu di Kampung Jawa malam ini, beliau merujuk kepada video tular yang menunjukkan paderi Kristian meraikan kemenangan HARAPAN pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

"Orang Kristian sudah mengambil alih, take over kuasa Putrajaya dan negeri-negeri yang saya sebut tadi. Betul memang betul.

"Sekarang ini menteri-menteri, tengok. Lim Guan Eng tu Kristian, Anthony Loke Kristian, Tony Pua Kristian, Hannah Yeoh Kristian.

"Teresa Kok - Khalid Samad marah apabila saya kata Teresa Kok ini satu-satu perempuan yang ada 'kok'," katanya disambut gelak ketawa orang ramai.

Tajuddin mendakwa ahli-ahli politik DAP berkenaan menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk mengembangkan ajaran Kristian.

"Nama-nama yang saya sebut ini mereka ini pengembang agama Kristian. Mereka ini pengembang agama Kristian.

"Kita kena waspada. Dalam dia berpolitik, dia menggunakan platform politik untuk mengembang, menyebar agama Kristian," dakwanya.

Lim merupakan menteri kewangan manakala Loke dilantik sebagai Menteri Pengangkutan dalam kabinet perdana menteri, Tun Dr Maahthir Mohamad.

Pua pula merupakan pegawai khas di kementerian kewangan, manakala Yeoh merupakan timbalan menteri wanita, keluarga dan pembangunan masyarakat. Kok pula dilantik mengetuai kementerian industri utama.

'Hapuskan raja-raja Melayu'

Ahli politik Umno itu juga mendakwa DAP berkuasa dalam HARAPAN dan di sebalik keputusan dibuat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau juga menjangkakan DAP suatu hari nanti akan berusaha untuk menghapuskan raja-raja Melayu dan menjadikan Malaysia sebuah republik.

"Jangka panjang, tuan-tuan, puan-puan ini penting ni.

"Beberapa hari nanti kalau boleh mereka nak hapuskan raja-raja Melayu.

"Mereka nak tubuhkan satu sistem pemerintahan seperti Singapore, tak ada raja tak ada sultan, tak ada Yang di-Pertuan Agong.

"Sistem republik - iaitu ketua negara terdiri daripada siapa sahaja - boleh jadi Melayu, Cina, India," dakwanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS