最抢眼
最话题
最新鲜
阅读更多相关内容
mk-logo
新闻
“举剑不是压迫非马来人”<br>希山警告成员党勿玩种族牌
Nov 14, 2006 1:16 PM
更新: Jan 29, 2008 10:21 AM

巫青团长希山慕丁今早的演讲了无新意,除了再次捍卫自己高举马来短剑的举动,指那不是压迫非巫裔的象征,也出人意表地警告其他的国阵成员党勿玩弄种族主义。

今年的巫青大会上,再次以传统仪式把去年希山高举的马来短剑(Keris Panca Warisan)抬进会场。

希山慕丁在演讲一开始,就提及去年当他高举马来短剑时,曾经引起非马来人社会的忧虑。他认为,这是非马来社会对马来人祖先文化遗产的认知不足所导致。

希山强调说,非马来人不应该把马来短剑看成是殖民统治非马来人的象征,更不是侵犯他们的符号,也不是马来人压迫非马来人的象征,实际上是巫青团宣示新意志的象征(Tekad Baru UMNO)。

感恩马哈迪,支持阿都拉

至于棘手的马哈迪与阿都拉争执议题,希山则引经据典,援用回教先知化解分歧的方式,呼吁尊敬异议,惟反对以私利滥用异议权利,造成分裂,并呼吁党员时刻遵守集体的决定。

希山也企图以左右逢源的方式指出,巫青团对难忘马哈迪的“恩情”,也支持阿都拉继续领导。

他说,巫青团不会忘记前人的贡献,不论近来的争议产生了什么后果。

获选为巫青团最高票中委的马哈迪儿子慕克里兹(巫青团最高票中委)稍后向媒体指出,在希山提及马哈迪和阿都拉名字时,巫青代表皆给予同样响亮的掌声,显示巫统党员皆同样欢迎这两位领袖并希望他们重修旧好。

让种族主义政客无所遁形

唯一令人意外的是,希山慕丁竟在演词中警告国阵成员党,不要玩弄种族主义来换取各自族群的支持。

他形容这些领袖为“机会主义的政客”,并警告他们不要在多元种族的大马制造纠纷。

“我们知道他们是谁,我们知道他们在哪里,也知道他们在说些什么。”

“巫青团准备面对这些政客,在涉及国家的课题上,我们不会妥协或作出让步。”

“我们会确保这类政客在国阵内毫无容身之处。”此话换来全场798名巫青团代表的热烈欢呼。

讽刺李光耀50步笑百步

续昨日副首相纳吉,以华裔收入的提升比土著更高,来炮轰李光耀(右图)的华人被有系统边缘论不正确后,希山也以不点名方式驳斥李光耀的不负责任言论是为了掩饰本身的弱点,并讽刺说在批评他人前,应先照镜子看看自己的仪容。

希山引述今年十月《远东经济评论》的报道,反击新加坡的非华裔族群也被边缘化和歧视。

他引用有关报道,举证新加坡自独立以来的总统奖学金得主名单中,只有14名或6.4%是非华裔,其中仅有两人是回教徒,一人还是马来人和华人混血儿。

须120年才能达至30%股权

希山也反击质疑政府土著股权数据不透明的人士,勿继续玩弄此课题,并批评亚洲策略研究院的研究方法不实际,只着重股票交易所的一千家公司,及把政府关联公司的70%股权当作土著股权,就达致土著股权已经达到45%的结论。

他认为他们也应看到市场上出现的歧视现象,如非土著公司规定某个语言,作为获得聘请的条件,勿只是谈论财富累计在单一族群手中而已。

希山也举例土著与非土著收入鸿沟的日益扩大,来维护新经济政策。

他反问“在2004年,土著与华人的收入鸿沟是1: 1.64,因此难道政府致力在2010年缩小至1: 1.5,并把如果乡村与城市的收入鸿沟从2004年的1: 2.11,缩小至2010年的1.2的举动是错误的吗?”

他甚至引用一群博大学者的研究结论,即若没有采取任何的激进纠正行动,须要120年的实践才能实现和非土著收入平等,以及实现掌握30%股权的目标。

勿利用言论自由挑战回教地位

希山慕丁也警告国内非政府组织,不要利用阿都拉政府开明和自由的作风,打着宗教自由、言论自由或媒体自由的旗帜,玩弄与挑战马来人与回教的地位。

他说,近来一些人士趁机考验政府的容忍度,在毫不顾及国内种族关系的情况下,热烈讨论宗教与种族课题,将原本具有建设性的批评,变为仇恨、发泄怒气与憎恨、恶意与妒忌。

“他们之中的一些人,用尽一切的方式和出现的空隙,散播诽谤、煽动和谣言。”

他警告“第11条款联盟”,勿尝试再挑起有关宪法第11条款及121(1A)条款的课题,因为那将对社会和谐构成巨大的影响。

希山慕丁重申,任何有关回教的课题和疑问,必须由回教法庭所听审和裁决,而不是民事法庭。他也促请政府必须果断地拒绝成立“跨宗教理事会”的建议。

以下是希山慕丁马来文版演讲词精华:

Kekuatan Pemuda Umno dan Barisan Nasional

Kekuatan Pemuda Umno seiring dengan kekuatan Pemuda Barisan Nasional (BN). Sepanjang memimpin Pemuda BN, saya amat menghargai sokongan, semangat setia kawan dan kepercayaan yang telah diberikan. Dalam keadaan yang ada kalanya menguji kekuatan dan perpaduan sesama kita; sokongan, semangat setia kawan dan kepercayaan inilah yang menjadi benteng kekuatan kepada bahtera Barisan Nasional dari tenggelam dipukul gelora dugaan dan cabaran.

Kekuatan Pemuda BN wujud sejak sekian lama kerana ia dipupuk dan dijaga bersendikan kepada keikhlasan, persefahaman, kejujuran, tanpa rasa curiga dan syak wasangka. Lahir atas kesedaran perlunya perkongsian tanggungjawab dalam menuju destinasi bersama. Oleh itu, sebarang permasalahan dan konflik hendaklah ditangani secara bersama dengan penuh kebijaksanaan.

Negara Malaysia, politik perkauman

Pembentukan negara Malaysia yang diimpikan tidak mungkin terbina di atas pemikiran sempit, chauvinis dan keterlaluan. Jangan pertaruhkan masa depan negara di tangan mereka yang bankrap idea politik perpaduan dan keharmonian; mereka yang tergamak mengamalkan politik perkauman yang dangkal untuk menonjolkan diri sebagai `jaguh' kepada kaumnya; mereka yang hanya mahu dan mementingkan pulangan politik murahan semata-mata.

Kepada mereka, saya ingin ulangi bahawa sesungguhnya Pemuda Umno tidak akan berkompromi dan bertolak ansur dalam soal masa depan negara. Kita akan pastikan tidak ada tempat bagi mereka menjadi pemimpin dalam perjuangan Parti Barisan Nasional. Mmengingatkan Pemuda Umno agar tidak terjebak dalam permainan politik kebencian, tetapi mementingkan kesatuan, sikap toleransi yang tinggi dan sifat bertanggungjawab; yang menjadi teras kepada kekuatan Barisan Nasional selama ini.

Keris pusaka

Keris tidak seharusnya dianggap sebagai satu lambang penjajahan ke atas kaum bukan Melayu, bukan juga satu simbol penganiayaan kepada mereka dan tidak sekali-kali merupakan penindasan ke atas kaum bukan Melayu oleh orang Melayu. Sekali lagi saya tegaskan bahawa tiada apa yang perlu ditakuti dan digusari terhadap Keris Panca Warisan kerana sebenarnya ia adalah lambang manifestasi Tekad Baru Pemuda - satu tekad untuk mengupayakan orang Melayu melalui perjuangan Pemuda Umno; Tekad yang berlandaskan kepada pancaran lima rukun idealisme Pemuda iaitu Rukun Islam, Rukun Iman, Rukun Negara, Agenda Melayu dan Jati Diri. Ia juga mengajar kita untuk sentiasa membina kekuatan dalam menghadapi setiap cabaran.

Kesetiaan kepada Umno

Ketaatan adalah tonggak kekuatan parti dan negara. Maka saya mengharapkan agar Pemuda yang telah sekian lama setia berpegang pada prinsip ketaatan kepada parti dan pemimpin ini dapat menggunakan kematangan dan kewarasan dalam menghadapi sebarang situasi sukar agar pemimpin kita terus dipertahankan dan parti keramat Umno ini dapat terus menjadi wadah kepada orang Melayu dan agama suci Islam.

Pada masa yang sama Pemuda tidak melupai jasa dan pengorbanan para pemimpin ulung Umno. Walauapa pun yang telah zahir dan dizahirkan dalam polemik di akhir-akhir ini, Pemuda akan terus membudayakan kebenaran dan menghormati lagi menghargai jasa pemimpin. Pemuda bukan tergolong kepada ungkapan 'hilang di mata hilang di hati'. Presiden yang membimbing kita disokong tanpa berbelah bagi; pemimpin terdahulu tetap dihormati dan dikasihi. Di sinilah letaknya budi bahasa dan tata susila Melayu. Kepada Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir Mohamad - kami terhutang budi. Kepada Yang Amat Berhormat Dato' Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi - terus pimpinlah kami.

Budaya Melayu bila sengketa bermula

Dalam budaya Melayu, bila sengketa bermula. Ia bermain dengan penuh kiasan, pantun, lambang, ibarat, tamsil dan perumpamaan yang sarat dengan nilai-nilai luhur dan kehalusan budi. Ia adalah lambang kelunakan hati-budi dalam mengungkai segala permasalahan. Demikianlah pula yang terjadi dalam soal kepimpinan UMNO yang tentunya dapat dirungkaikan dalam adat dan syarak selagi ia berhajat membawa kepada kebaikan.

Kedudukan Islam dan orang Melayu dalam Perlembagan

Pemuda Umno khuatir yang menyentuh perasaan dan hati nurani orang Melayu dan umat Islam. Jangan sewenang-wenangnya mempermain, mempertikai dan mencabar kedudukan orang Melayu dan agama Islam di negara ini. Sebarang gerakan atas nama gerakan apa sekalipun, hatta atas nama kebebasan beragama, kebebasan bersuara atau kebebasan media, tidak akan dibiarkan mencabar hak dan kedudukan yang termaktub jelas dalam Perlembagaan Negara.

Pemuda memberi amaran kepada ‘Kumpulan Artikel 11' supaya jangan cuba untuk membangkitkan isu berkaitan Artikel 11 dan Artikel 121(1A) Perlembagaan Persekutuan. Jika usaha negatif sebegini tidak dibendung maka ia akan mendatangkan implikasi yang amat besar terhadap keharmonian dan kesejahteraan yang dikecapi selama ini. Pemuda Umno mendesak perhimpunan ini agar kerajaan menolak cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama.

Agenda Melayu dalam Misi Nasional

Agenda Melayu diletakkan secara tersurat di dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9) tanpa meminggirkan kedudukan kaum-kaum lain. Rancangan ini adalah Misi Nasional di mana strategi pertumbuhan dengan pengagihan yang digagaskan adalah untuk manfaat seluruh rakyat Malaysia.

Misi Nasional ini adalah falsafah pembangunan yang merupakan perkongsian tulen bersandarkan kepada semangat kontrak sosial yang telah dipersetujui selama ini. Agenda Melayu dalam Misi Nasional pula tidak wajar dianggap sebagai 'zero-sum game', dengan mengatakan hanya orang Melayu sahaja yang untung dan bukan Melayu akan rugi. Mereka perlu berani untuk mengakui bahawa sepanjang pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB), orang bukan Melayu juga turut mendapat manfaat, secara langsung dan tidak langsung melalui projek-projek di dalam pelbagai sektor.

Syarikat Milik Kerajaan (GLC)

Pemuda mahu GLC memainkan peranan yang lebih bersungguh-sungguh dalam mengatasi pelbagai isu ekuiti dan pekerjaan. Kerajaan memberikan kepercayaan dan tanggungjawab penuh kepada GLC untuk sama-sama membantu menjayakan Misi Nasional seperti yang diamanahkan kepada Khazanah Nasional, Sime Darby dan Petronas dalam membangunkan koridor wilayah-wilayah. Selain memberi fokus bagi memastikan kejayaan pembangunan koridor ini, Pemuda mengharapkan agar mereka juga memberi penekanan dalam menyediakan program latihan dan perancangan penempatan, khususnya untuk siswazah yang berkelayakan dan yang menganggur.

GLC perlu memastikan kemajuan pengusaha kecil dan sederhana dijadikan penunjuk utama kejayaan GLC dan bukan hanya bersandarkan keuntungan semata-mata. Ini kerana masih terdapat situasi di mana syarikat GLC dan Perbadanan Kemajuan Negeri bersaing dengan ahli perniagaan kecil dan sederhana Bumiputera dalam mengejar projek. Ini persaingan yang tidak sihat malah bertentangan dengan tugas dan peranan mereka. Pemuda akan terus membuat pemantauan agar suasana seperti ini tidak berterusan.

Ketirisan

Ketirisan akan meletakkan orang Melayu lebih jauh dari kedudukan ekonomi yang disasarkan. Ketirisan menyebabkan keuntungan ratusan juta ringgit yang sepatutnya menjadi milik Melayu berpindah tangan. Lantaran itu Pemuda ingin melihat pendekatan yang bersungguh-sungguh dilaksanakan bagi membentuk kumpulan usahawan Melayu yang berdikari, mampu bersaing dan memiliki sikap terpuji.

Pemuda sekali lagi ingin mengulangi permintaan yang dibuat dalam perhimpunan tahun lalu, iaitu keinginan untuk melihat agar Unit Penyertaan Bumiputera digerakkan segera bagi menjayakan pelan pembangunan Misi Nasional.

Pariti pendapatan dan pegangan ekuiti

Pariti pendapatan antara bumiputera dan bukan bumiputera, adalah sesuatu yang masih membimbangkan. Malahan ia semakin melebar. Sebagai contoh jurang pendapatan antara Bumiputera dan etnik Cina pada tahun 2004 ialah 1:1.64.

Justeru, apakah menjadi suatu kesalahan sekiranya Kerajaan berusaha untuk mengurangkan kepada nisbah 1:1.5 pada tahun 2010? Apakah menjadi suatu dosa sekiranya jurang pendapatan antara luar bandar dan bandar dapat dikurangkan daripada kedudukan 1:2.11 pada tahun 2004 kepada 1.2 dalam tahun 2010?

Dalam tahun 2020 jumlah ekuiti negara dijangka meningkat pada jumlah RM4,000 bilion. Sekiranya bumiputera ingin mencapai 30 peratus, ianya memerlukan sebanyak RM1,200 bilion. Walau bagaimanapun dalam tahun 2004, jumlah milikan ekuiti Bumiputera hanyalah berjumlah RM100 bilion sahaja.

Syarikat bumiputera

Kesungguhan mengatasi isu-isu ketirisan ini akan dapat mempercepatkan kedudukan keseimbangan antara bumiputera dan bukan bumiputera – sama ada dalam soal agihan harta, pekerjaan atau merapatkan jurang pendapatan. Kesemuanya ini akan dapat menjawab sindiran-sindiran secara terbuka kononnya Agenda ekuiti Bumiputera sudah tercapai.

Kaedah rasmi kerajaan yang lebih meluas dengan menggunakan fakta yang menyeluruh, jelas menunjukkan pemilikan Bumiputera masih di tahap 18.9 peratus. Inilah realiti ekonomi negara yang boleh dilihat dengan mata kita sendiri berbanding dengan kajian Asli yang langsung tidak memijak bumi yang nyata. Amat malang apabila sebuah kajian yang dibuat lebih bersifat polemik daripada menunjukkan kebenaran yang

sahih.

Memperkasa Bahasa Kebangsaan

Perjuangan memperkasa bahasa kebangsaan adalah usaha yang berterusan bagi memastikan Bahasa Melayu dihormati, diutamakan, dimuliakan dan dimartabatkan oleh setiap yang mengaku dirinya Bangsa Malaysia. Tugas memperkasa bahasa kebangsaan adalah tugas kita semua; tugas dan tanggungjawab setiap rakyat mahupun kumpulan yang ghairah memperjuangkan konsep Bangsa Malaysia.

Selama ini, kita sentiasa meminta DBP mendekati rakyat pelbagai kaum tetapi dalam gelombang baru ini, saya berpendapat adalah menjadi tanggungjawab rakyat juga untuk mendampingi DBP kerana DBP tidak akan bererti tanpa sokongan rakyat.

Penangguhan Pemilihan Parti

Pemuda mengalu-alukan keputusan Majlis Tertinggi menangguhkan pemilihan Umno sehingga pilihanraya akan datang. Keputusan ini akan menyumbang kepada usaha untuk menumpu pengukuhan jentera parti bagi menghadapi pilihan raya umum ke-12. Penangguhan pemilihan kepimpinan ini perlu kita sahut dengan mengelak dan mengurangkan pergeseran sesama kita kerana sesungguhnya kempen keterlaluan untuk merebut jawatan sudah tentu akan menyemai benih-benih perpecahan di antara kita. Situasi ini perlu

dielak dari berlaku dalam apa jua keadaan.

Bendera Umno dinamakan Sang Saka Bangsa

Pada tanggal 29 1946, di persidangan kedua Majlis Agung Umno di Dewan Bandaran Ipoh, Perak, telah menyaksikan detik bersejarah kelahiran bendera Umno, Mulai dari saat itu, bendera Umno yang dicadangkan oleh Persatuan Ikatan Setia Kampung Baru, Kuala Lumpur banyak menyaksikan

peristiwa suka duka sejarah perjalanan perjuangan bangsa. Bermula dengan penentangan terhadap Malayan Union, kejayaan memerdekakan negara, menangani isu konfrontasi dan ancaman komunis, sehinggalah ke hari ini kita telah dapat menyaksikan pembangunan negara berlangsung dengan pesatnya.

Setelah sekian lama berkibar megah dan terpampang indah di serata pelosok negara, maka Pemuda Umno mencadangkan agar bendera keramat Umno ini dinamakan 'Sang Saka Bangsa'.

ADS