Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
BPR tidak siasat pegawai MB S'gor
Diterbitkan:  Jun 10, 2008 12:52 PM
Dikemaskini: 2:05 PM

Badan Pencegah Rasuah (BPR) belum menyiasat pegawai kanan di pejabat menteri besar Selangor berhubung dakwaan salah guna kuasa dalam pengagihan kontrak pembersihan dan kutipan sampah di Petaling Jaya.

Pejabat Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini laporan sebuah stesen televisyen swasta semalam yang menyebut badan itu telah ke pejabatnya.

"Laporan tersebut tidak benar sama sekali kerana pihak BPR tidak datang ke pejabat menteri besar Selangor bagi menjalankan siasatan berhubung dakwaan seorang pegawai kanan menyalahgunakan kuasa pengagihan kontrak pembersihan dan kutipan sampah di Petaling Jaya," satu kenyataan pejabat itu dipetik.

Menurutnya, kerajaan Selangor berharap laporan stesen televisyen tersebut diperbetulkan kerana ia boleh memberikan gambaran yang tidak benar.

Malaysiakini semalam difahamkan BPR merampas beberapa dokumen dan menyiasat seorang pegawai Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), dipercayai berhubung pengagihan kontrak kontrak tersebut.

Majlis itu mengesahkan BPR menyiasat seorang pegawainya petang semalam.

"Itu adalah prosedur biasa," kata datuk bandar Datuk Hj Mohamad Roslan Sakiman kepada Malaysiakini hari ini.

Beliau bagaimanapun enggan menjelaskan siasatan tersebut sama ada berkaitan dengan pegawai di pejabat Khalid atau kes berlainan.

Siasatan BPR dijalankan selepas satu laporan dibuat minggu lepas oleh sekumpulan lelaki yang mendakwa anggota PKR kepada badan itu dan polis.

Jumaat lepas, sebuah akhbar menyebut, jurucakap kumpulan berempat itu Remy Iskandar berkata mereka mempunyai "semua dokumen yang boleh menjadi bukti" aduan mereka.

selangor mb sinar harian aca report 060608 Beliau bersama tiga yang lain (foto) juga dilaporkan berkata pegawai kanan itu dipercayai telah meluluskan kontrak dan tender kepada empat buah syarikat tanpa pengetahuan menteri besar.

Remy juga berkata, mereka meragui kelulusan tersebut kerana ia menggunakan kepala surat pejabat menteri besar tanpa nombor rujukan yang jelas dan pegawai tersebut meminta syarikat-syarikat itu diberikan keutamaan dalam pembahagian kontrak itu.

ADS