Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Haram buku 'kemuncak kebaculan'
Diterbitkan:  Aug 15, 2008 3:39 PM
Dikemaskini: 8:17 AM

Tindakan mengharamkan buku termasuk suntingan seorang profesor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) disifatkan sebagai "kemuncak kebaculan" bagi mereka yang lemah tingkat intelektualnya.

Pusat Kewartawanan Independen (CIJ) dan Pakatan Penulis untuk Kebebasan Media (Wami) turut menggesa isu-isu yang menjadi pertikaian dalam buku tersebut dibahaskan secara terbuka.

"Pihak berkuasa mesti berani berhujah secara terbuka dan cuba memenangi pendapat orang ramai," kata dua organisasi aktivis kebebasan media itu dalam kenyataan bersama hari ini.

"Mengharamkan buku yang tidak boleh dipertikai atau disanggah oleh orang lain merupakan kemuncak baculan daripada pihak yang lemah pemikirannya."

muslim women and the challenge of islamic extremism noraini othman Kementerian Dalam Negeri (KDN) semalam mengharamkan Muslim Women and the Challenge of Islamic Extremism suntingan Norani Othman, seorang profesor sosiologi di Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (Ikmas), Bangi.

Buku himpunan hasil kajian aktivis dan sarjana wanita Asia Tenggara dan Timur Tengah itu yang menjelaskan pengalaman mereka berdepan dengan aliran fundamentalisme Islam diterbitkan oleh Sisters-in-Islam (SIS).

Menurut pegawai KDN, sekiranya penerbitan berkenaan dibiarkan, ia boleh "menimbulkan kekeliruan dan kegelisahan di kalangan umat Islam serta dikhuatiri memudaratkan masyarakat".

CIJ dan Wami juga menggesa tindakan pengharaman buku dihentikan dengan cara memperkenalkan reformasi perundangan berhubung penerbitan.

Dua badan bukan kerajaan (NGO) itu seterusnya menggesa Parlimen membentuk satu jawatankuasa khas bagi membincangkan reformasi perundangan itu, termasuk Akta Penerbitan dan Mesin Cetak yang membenarkan pengharaman seumpama itu.

"Kami juga menyeru NGO Islam agar tampil mendesak pengharaman buku dan menggesa kerajaan bersikap lebih terbuka dalam menyemak buku-buku mengenai Islam," kata CIJ dan Wami lagi.

ADS