Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Dr Mohd Asri Zainul Abidin telah dinasihatkan oleh Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail supaya terus berkhidmat sebagai mufti Perlis.

Baginda bertitah demikian sewaktu menerima Dr Mohd Asri mengadap di istana negeri di Arau pagi tadi.

dr mohd asri zainul abidin perlis mufti Dr Mohd Asri mengadap baginda berhubung keputusannya untuk bersara lebih awal, walaupun kontraknya hanya tamat Oktober tahun depan.

Kontrak pertama beliau selama dua tahun berakhir bulan depan.

Bagaimanapun, ia disambung selama setahun lagi, sehingga Oktober tahun depan.

Ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini, Dr Mohd Asri berkata, baginda mahu beliau terus bertugas sebagai mufti Perlis kerana berpuashati dengan prestasi perkhidmatannya.

"Baginda juga berkata, saya telah meletakkan satu 'level' yang tinggi kepada institusi ini (mufti)," katanya.

Dr Mohd Asri juga berkata, selama ini baginda telah mendapatkan gambaran yang silap bahawa kontraknya tamat bulan ini.

'Permainan politik'

Oleh itu, katanya, sekiranya beliau mahu terus berkhidmat, bagi baginda bersedia menitahkan supaya kontraknya diteruskan.

Bagaimanapun, katanya, baginda menyerahkan kepada beliau untuk keputusan beliau sendiri.

"Sekiranya saya berhenti, maka baginda akan mengeluarkan watikah penghargaan terhadap perkhidmatan saya (di Perlis)," katanya.

Diminta sama ada beliau akan menimbang nasihat baginda itu, Dr Mohd Asri berkata keputusannya untuk berhenti adalah muktamad.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan menimbang permintaan baginda supaya beliau melanjutkan sedikit lagi tempoh perkhidmatannya.

Semalam, Dr Mohd Asri mengumumkan akan bersara mengejut akibat "tidak selesa dengan permainan politik" oleh beberapa pihak dalam kerajaan negeri berhubung pengendalian kontrak perkhidmatannya.

“Cara menguruskannya, macam main silap mata. Mereka tidak jujur,” kata kepada Malaysiakini semalam.

Beliau bagaimanapun enggan menjelaskan lanjut bentuk permainan politik itu dan pihak yang terlibat.

Dr Mohd Asri yang juga bekas ahli akademik Universiti Sains Malaysia (USM) juga berkata, beliau akan kembali mengajar di kampus itu di Pulau Pinang mulai 1 November ini.

Selepas itu, katanya, beliau akan berlepas ke United Kingdom selama tujuh bulan mulai 1 Disember untuk menjalankan kajian berkaitan pengajian hadis dan politik.

Sebelum meninggalkan jawatan itu, tambahnya, beliau akan mencadangkan penggantinya seperti yang pernah diamalkan oleh khalifah Islam yang pertama, Abu Bakar as-Siddiq.

ADS