Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Liwat: Rayuan Dr Munawar ditolak
Diterbitkan:  Oct 30, 2008 11:23 AM
Dikemaskini: 11:55 AM

Mahkamah Persekutuan menolak rayuan Dr Munawar Ahmad Anees berhubung kesnya diliwat Datuk Seri Anwar Ibrahim, 10 tahun lalu.

Panel tiga hakim diketuai oleh Ketua Hakim Negara, Tan Sri Zaki Tun Azmi menolak permohonan peguam pengarang itu Manjeet Singh Dhillon agar mahkamah menggunakan bidang kuasa semakan mengembalikan rayuan Munawar ke Mahkamah Tinggi.

Beliau yang bersidang bersama hakim-hakim Datuk Nik Hashim Nik Ab. Rahman dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin menjelaskan, alasan penghakiman tersebut akan diberikan kemudian.

Manjeet memohon mahkamah tertinggi itu mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penolakan rayuan Dr Munawar di Mahkamah Tinggi.

Peguam itu berhujah bahawa hakim Mahkamah Tinggi, Ahmad Maarop telah menolak rayuan Dr Munawar tanpa mendengar merit kes tersebut dan Mahkamah Rayuan pula menolak rayuannya tanpa memberikan sebarang alasan.

Dr Munawar, bekas penulis ucapan Anwar, dipenjarakan selama enam bulan pada 1998 selepas mengaku bersalah membiarkan mantan timbalan perdana menteri itu meliwatnya.

(Selepas dibebaskan dan kemudian tinggal di Amerika Syarikat, pengarang itu bagaimanapun menyatakan beliau didera dan dipaksa membuat pengakuan tersebut.)

Baca berita penuh

ADS