Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Wenger 19 tahun setia bersama Arsenal
Diterbitkan:  Oct 13, 2015 3:42 PM
Dikemaskini: 8:29 AM

Ketika dia tiba di Highbury pada Oktober 1996 sebahagian besar peminat The Gunners tertanya-tanya: Siapakan lelaki berkaca mata itu?

Hanya sedikit dikenali di England, Arsene Wenger sedar ada banyak cabaran menunggunya, dan dia perlu membuktikan pelantikan sebagai Pengurus Arsenal itu bukanlah suatu kesilapan.

Wenger sedar mengenai cabaran itu apabila dia berpindah dari Jepun ke utara London. Antara 1995 hingga 1996 Wenger adalah pengemudi kelab Nagoya Grampus Eight di Jepun sebelum dilantik menggantikan Bruce Rioch.

Tidak lama masa diperlukan oleh pemain Arsenal apabila mereka menyedari lelaki dari Perancis itu bukan pengurus biasa. Turut dibawanya bersama ke Highbury ialah kaedah baru pengurusan bola sepak.

Wenger seolah-olah mengucapkan selamat tinggal kepada amalan 'purba' seperti memaki hamun pemain yang melakukan kesilapan, membaling objek ke dinding atau lantai untuk melepaskan marah atau seumpamanya.

Halimunan dalam ingatan

Sebaliknya Wenger memberi nafas baru dalam operasi harian di bilik persalinan dan padang latihan.

Dia memainkan peranan aktif dalam proses pembangunan pusat latihan, selain pembinaan projek Stadium Emirates yang kemudian menggantikan padang tempur untuk Arsenal.

Untuk musim pertama dia bertanggungjawab mengendalikan sepenuhnya Arsenal (atau musim kedua bersama kelab itu), Wenger mencipta kejayaan berganda apabila menjuarai liga dan memenangi Piala FA.

Di peringkat liga Arsenal meninggalkan pencabar terdekat - Manchester United - dengan perbezaan 12 mata.

On this day in 1996 Arsene Wenger took charge of his first Arsenal game: http://arsn.al/HtviS7

Posted by Arsenal on Monday, October 12, 2015

Pada 2002 Wenger sekali lagi melakukannya - dengan memenangi kejuaraan berganda.

Kejayaan yang sering diingati ramai adakah pada era Arsenal menjadi "halimunan" ( The Invincibles ) pada musim 2003/2004 dengan menamatkan saingan tanpa sekali pun tewas.

Secara keseluruhan, daripada 49 perlawanan dihadapi The Gunners memenangi 36, dan seri 13 kali.

Namun bagi peminat, legasi terunggul Wenger adalah gaya permainan Arsenal yang menghiburkan.

Semalam adalah ulang tahun ke-19 Wenger mengemudi Arsenal untuk kali pertama. Dia membawa kelab itu mengalahkan Blackburn Rovers 2 - 0.

Lihat Komen
ADS