Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Kapal layar mewah Jho Low dibeli dengan dana 1MDB'
Diterbitkan:  Jun 16, 2017 5:56 AM
Dikemaskini: Jun 16, 2017 3:04 AM

Kapal layar mewah hartawan Jho Low "The Equanimity" telah dilaporkan menjadi tempat berlangsungnya majlis parti mewah yang menampilkan selebriti Hollywood.

Kini, pemfailan mahkamah oleh Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat mendakwa kapal itu telah dibina dan diselenggarakan dengan menggunakan lebih daripada AS$250 juta yang didakwa disalahgunakan daripada 1MDB.

Dalam saman pelucuthakan sivil yang difailkan semalam, DOJ mendakwa wang itu dipindahkan ke sebuah akaun di Caledonian Bank di Kepulauan Cayman yang dipegang di bawah nama "World View Ltd" dalam empat peringkat.

"Atas maklumat dan kepercayaan, dana yang dipindahkan ke dalam Akaun World View telah digunakan untuk memperolehi The Equanimity dan telah dihantar dengan cara yang bertujuan untuk menyembunyikan asal-usul, sumber, dan pemilikan hasil Jenayah [...]," dakwa DOJ.

DOJ mendakwa dana dipindahkan melalui pelbagai akaun yang dimiliki oleh entiti yang berbeza pada atau kira-kira hari yang sama tanpa tujuan perniagaan yang jelas.

Sebagai contoh, katanya, tidak ada sebab komersial jelas bahawa Low melapisi transaksi itu dengan menyalurkan jumlah wang yang sama melalui pelbagai akaun bank di institusi kewangan yang sama pada atau sekitar hari yang sama.

Jabatan itu berkata Low telah mendakwa dalam emel kepada peguamnya di London dan seorang pegawai kanan bank BSI yang World View Ltd adalah amanah keluarga untuk keluarganya.

DOJ memohon pelucuthakan sivil ke atas kapal layar itu bersama-sama dengan aset lain.

Ini adalah tambahan kepada AS$100 juta hartanah di London yang ia pohon untuk perlucutan hak minggu lalu, di samping pelbagai aset bernilai lebih AS$1 bilion yang dipohonnya untuk tujuan yang sama pada Julai tahun lepas.

Dalam satu kenyataan akhbar, DOJ berkata jumlah aset yang tertakluk kepada pelucuthakan berhubung dengan dakwaan penyelewengan dana 1MDB, berjumlah hampir AS$1.7 bilion.

Menurut pemfailan semalam, The Equanimity berukuran 300 kaki (91.4 meter) yang dibina oleh Oceanco di Rotterdam, Belanda, pada tahun 2014, dan telah didaftarkan di Kepulauan Cayman.

Ia boleh membawa 26 tetamu dan sehingga 33 anak kapal. Kemudahannya termasuk pad pendaratan helikopter, gimnasium, panggung wayang, sauna, bilik wap dan 'experimental shower' dan kolam mandi.

Ia telah memenangi anugerah "Best in Show" di Pertunjukan Monaco Yacht pada tahun 2014.

Satu laporan oleh South China Morning Post (SCMP) tahun lepas berkata Low telah menjadi tuan rumah beberapa majlis parti yang menampilkan selebriti seperti Leonardo DiCaprio di atas kapal layar itu.

[Baca berita asal/penuh]

Laporan berkaitan

Apandi kesal 'sindiran' DOJ terhadap PM

DOJ dakwa Low beli lebih AS$1b hartanah dengan wang 1MDB

Pembantu PM: Motivasi pemfailan DOJ lebih dari setakat 'rampas aset'

DOJ: Jho Low belanja AS$10j beli barang kemas untuk model, ibu

'Kapal layar mewah Jho Low dibeli dengan dana 1MDB'

DOJ dakwa anak tiri Najib beli hartanah, poster guna dana dari Aabar BVI

DOJ: 'Derma' dipulangkan diguna beli rantai berlian isteri MO1

Siasatan 1MDB: DiCaprio pulangkan Oscar Brando

Lihat Komen
ADS