Paling Popular
Terkini
mk-logo
Kolum
Iran lawan Israel, siapa rakyat Malaysia sokong?

Gaza diganasi lagi.

Serangan udara Israel dan tembakan balas roket daripada pejuang pembebasan Palestin sudah masuk hari ketiga dan ini membimbangkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Ketegangan bermula pada Jumaat selepas tentera Israel membunuh empat orang rakyat Palestin, dua melalui serangan udara di Selatan Gaza dan dua lagi melalui tembakan secara terbuka semasa demonstrasi anti penjajahan Zionis baru-baru ini.

Tidak nampak tanda-tanda untuk ketegangan antara Israel dan Palestin akan reda.

Serangan di Gaza pada penghujung tahun lalu. 

Tentera Israel mendakwa serangan balas dilakukan selepas dua daripada anggota mereka cedera akibat insiden tembak menambak dengan rakyat Palestin berdekatan dengan tembok di Gaza.

Selain itu, rejim Zionis itu mendakwa, tembakan roket dari Gaza menyebabkan seorang lelaki Israel berumur 60 tahun meninggal dunia dan mencederakan lagi 83 orang.

Rejim Israel berkata lebih 430 roket sudah ditembak oleh pejuang Palestin dan mereka sudah melakukan serangan balas melalui udara di 180 kawasan di Gaza.

Dalam satu kenyataan pada Ahad, pejuang kemerdekaan Palestin, Hamas menyalahkan rejim Zionis Israel atas keganasan yang berlaku.

Jurucakap Hamas Fawzi Barhoum menyalahkan Israel terhadap segala tindak balas yang bakal berlaku terhadap keenganan regim Zionis itu untuk mempersetujui gencatan senjata.

Benjamin Netanyahu 

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dalam satu kenyataan balas kepada Hamas menggesa tentera Zionis untuk meneruskan serangan agresif terhadap Gaza untuk memusnahkan segala penentangan terhadap negara haram mereka.

Gambar-gambar keganasan terbaru regim Zionis Israel boleh dilihat di sini 

Iran di belakang Hamas?

Israel mendakwa pejuang pembebasan Palestin Hamas, ditaja dan dilatih oleh Iran. Sebab itu Hamas kelihatan terlatih dan mempunyai peralatan perang yang agak canggih.

Sebab itulah rejim Zionis Israel sentiasa merasakan Iran merupakan ancaman utama dan sentiasa merengek meminta sekutu mereka, Amerika Syarikat untuk memerangi negara Parsi itu.

Kini di Timur Tengah, hanya Iran menjadi batu penghalang kepada cita-cita rejim Zionis itu untuk berkuasa mutlak. Bukan Arab Saudi.

Arab Saudi merupakan sekutu rapat Israel di Timur Tengah.

Sebab itu dalam satu persidangan tentang isu keselamatan antarabangsa di Moscow, Rusia pada penghujung April, Timbalan Menteri Pertahanan Arab Saudi Khalid Bin Salman menyalahkan Iran sebagai punca kepada ketidakstablian di Timur Tengah dan bukannya rejim Zionis Israel.

Di Timur Tengah kini, Iran berjaya melebarkan pengaruh mereka di Lubnan, Syria, Iraq dan Yaman.

Ini yang ditakuti Israel kerana Iran akan menjadi ancaman utama kepada mereka sekaligus melemahkan sekutu kuat regim Zionis itu Arab Saudi.

Keadaan politik di Timur Tengah juga menunjukkan pertembungan antara Iran dan Israel boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja lagi dan sesiapa berjaya menguasai Palestin akan menguasai dunia.

Jika berlaku perang antara Iran dan Israel, siapakah bakal disokong oleh majoriti rakyat Malaysia yang beragama Islam?

Sudah tentulah majoriti umat Islam di Malaysia akan memberikan sokongan kepada rejim Zionis Israel.

Ini kerana majoriti umat Islam di Iran bermazhab Syiah dan bersujud di atas tanah Karbala.

Karbala, Iraq

Sedangkan Israel merupakan sekutu rapat kepada Arab Saudi yang menjadi pujaan kepada majoriti umat Islam di Malaysia dan mereka tidak bersujud di atas tanah Karbala.

Beginilah cara umat Islam di Malaysia melihat politik di Timur Tengah. Jika tidak percaya cuba ikuti perdebatan dunia Islam di Malaysia.

Jangan lupa juga untuk mengkaji isi khutbah Jumaat di setiap negeri di Malaysia. Melalui ini kita akan mengetahui k emana sokongan rakyat Malaysia sekiranya perang berlaku antara Iran dan Israel.

Mulakan dengan negeri Perlis.


AMIN ISKANDAR berkicau menggunakan akaun Twitter @aminiskandar. Tulisan beliau merupakan pandangan peribadi atas kapasiti sebagai seorang penulis dan tidak ada kena mengena dengan sebarang jawatan yang “mungkin” beliau pegang.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS