Most Read
Most Commented
Read more like this
mk-logo
Columns

Pada 21 Desember 2007, Naib Ketua Pemuda Gerakan, S Paranjothy telah menggagahkan dirinya untuk mengeluarkan suatu kenyataan empat muka surat. Tindakan beraninya itu umpama melontarkan sebiji bom tangan yang meletup di kalangan Barisan Nasional!

Antara lain, beliau telah mengemukakan dakwaan-dakwaan bagaimana pemimpin-pemimpin Umno sering mengapi-apikan sentimen perkauman untuk meningkatkan karier politik mereka, malah parti-parti komponen juga sering dijadikan sasaran untuk mencari populariti di kalangan masyarakat Melayu.

Insiden-insiden yang disebut termasuk Ketua Menteri Melaka Mohd Ali Rustam yang menghina Parti Progresif Rakyat (PPP), Ketua Pemuda Umno Hishammuddin Hussein yang menghunus keris di perhimpunan agung Umno, kenyataan Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin bahawa jika Umno lemah kaum lain akan mengambil kesempatan untuk kepentingan mereka, dan gesaan Ahli Parlimen Parit Sulong Syed Hood Syed Edros supaya tanda salib dan patung Kristian di sekolah-sekolah mubaligh dibuang.

Disentuh juga Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan, yang menurut beliau, telah memberi hak-hak dan keistimewaan kepada orang Melayu yang mendiskriminasikan kaum lain seperti sekolah berasrama penuh, program matrikulasi, kuota dalam kursus-kursus kritikal, biasiswa kerajaan, kontrak kerajaan tanpa ditender, diskaun membeli kenderaan dan hartanah dan peluang penyertaian perkhidmatan awam dan naik pangkat yang berat sebelah yang diberi kepada bumiputera.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS